اثرات تجویز هیسپیریدین طی دوران آبستنی بر رفتار ضدافسردگی پس از زایمان در موش سوری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه مطالعه

افسردگی پس از زایمان یکی از شایع‌ترین بیماری‌های روان می‌باشد و درمان گیاهی جایگزین مناسبی برای درمان آن می‌باشد. هیسپریدین مهمترین فلاوونویید استخراج شده از مرکبات می‌باشد که اثرات محافظتی بر نورون، آنتی اکسیدانی و ضد افسردگی دارد.

هدف

مطالعه حاضر به منظور بررسی اثرات قرار گرفتن در معرض هیسپریدین در دوران آبستنی بر اثرات ضدافسردگی متعاقب زایمان در موش‌های سوری انجام گرفت.

روش کار

12 موش سوری نر و 40 موش ماده بالغ (28-30 گرم) بطور تصادفی در کنار یکدیگر نگهداری شده و پس از تایید آبستنی بوسیله پلاک واژن، به چهار گروه تقسیم شدند. گروه اول بعنوان کنترل و گروه 2، 3 و 4 به ترتیب تزریق 1/0، 5/0 و 1 گرم بر کیلوگرم هیسپریدین را طی روزهای 5، 8، 11، 14 و 17 آبستنی را بصورت تزریق داخل صفاقی دریافت کردند. به گروه کنترل نیز در همان فواصل سرم فیزیولوژی تزریق شد. پس از زایمان ارزیابی اثرات ضدافسردگی هیسپیریدین با استفاده از آزمون‌های شنای اجباری، تعلیق دم و اوپن فیلد انجام گرفت. در انتهای مطالعه، نمونه خون اخذ و مقادیر سرمی مالون دی آلدهید (MDA)، گلوتاتیون پراکسیداز (GPx)، سوپرااکسید دیسموتاز (SOD) و ظرفیت آنتی اکسیدانی تام (TAC) ارزیابی شد.

نتایج

باتوجه به نتایج بدست آمده تجویز هیسپریدین (1/0، 5/0 و 1 گرم بر کیلوگرم) طی روزهای 5، 8، 11، 14 و 17 آبستنی بطور معنی‌داری موجب کاهش زمان بی‌تحرکی (ثانیه) در تست‌های شنای اجباری و تعلیق دم متعاقب زایمان در مقایسه با گروه کنترل شد (05/0≥p < /em>). تجویز هیسپریدین (1/0، 5/0 و 1 گرم بر کیلوگرم) طی روزهای 5، 8، 11، 14 و 17 آبستنی بطور اثر معنی‌داری در تست اپن فیلد در مقایسه با گروه کنترل نداشت(05/0<p < /em>). تجویز هیسپریدین (1/0، 5/0 و 1 گرم بر کیلوگرم) طی آبستنی موجب کاهش مالون دی آلدهید متعاقب زایمان در مقایسه با گروه کنترل شد (05/0≥p < /em>). همچنین، تجویز هیسپریدین (1/0، 5/0 و 1 گرم بر کیلوگرم) در دوران آبستنی موجب افزایش گلوتاتیون پراکسیداز و سوپرااکسید دیسموتاز در مقایسه با گروه کنترل شد (05/0≥p < /em>). 

نتیجه گیری نهایی:

 نتایج نشان دهنده این بود که قرار گرفتن در تجویز هیسپریدین در دوران آبستنی اثرات ضدافسردگی و آنتی اکسیدانی متعاقب زایمان در موش سوری دارد

زبان:
انگلیسی
صفحات:
261 تا 270
لینک کوتاه:
magiran.com/p2193638 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!