بررسی ارتباط مواجهه با تضادهای اخلاقی با ویژگی های فردی اجتماعی و ادراک از محیط در پرستاران شاغل دربخش های مراقبت های ویژه بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، سال1397

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

 تضاداخلاقی یکی ازمشکلات پرستاران بخش ویژه است که ممکن است بدلایل مختلف رخ دهد و پیامدهای متعددی داشته باشد. باتوجه به اثرات منفی ناشی ازتضاداخلاقی و تاثیرآن بر عملکردهای اخلاقی وحرفه ای پرستاران،شناسایی عوامل مرتبط باآن ها که درافزایش شدت و فراوانی تضاددخیل هستند،مهم بنظرمی رسد. لذا این مطالعه باهدف تعیین ارتباط مواجهه باتضادهای اخلاقی با ویژگی های فردی- اجتماعی و ادراک از محیط در پرستاران شاغل دربخش های مراقبت های ویژه انجام گردید.

مواد و روش ها

 این مطالعه به صورت مقطعی و روی 251 پرستار ویژه کار دربیمارستان های دولتی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اهواز درسال1397 انجام گرفت. نمونه ها بروش سرشماری انتخاب و با استفاده از پرسشنامه های؛اطلاعات دموگرافیک، تضاداخلاقی پرستاران دربخش ویژه وپرسشنامه ادراک ازمحیط،داده ها گردآوری شد.آنالیزآماری 22spss و استفاده ازآنالیزواریانس، تی مستقل، ضریب همبستگی پیرسون و کااسکویر انجام گردید. 

یافته ها

  متغیرهای سن با (05/.>p) و (129/._=r).بخش ویژه CCU و ICU با (05/0>P) ،سابقه با (131/0=-r) و (05/0> P) با تضاد رابطه معنی دار و همبستگی معکوس داشتند.جنس،شیفت و سطح مواجهه باتضاداخلاقی دربخش های ویژه،طبق این مطالعه (21/82±77/159) درسطح متوسط محسوب می شود.

نتیجه

 پرستاران در زمینه مراقبت از بیماران با پزشکان دچار تضاد اخلاقی بالا می گردند که نیاز به بررسی دارد. پرستاران درک از محیط مطلوبی ندارند و این امر تضاد را به شدت بالا برده و روی حرفه و راندمان کاری اثر منفی دارد. میزان و شدت مواجهه با تضاد اخلاقی در پرستاران در سطح متوسط قرار دارد که از نظر حرفه ای و کاری بالا محسوب می شود و نیاز به چاره دارد. مطالعات بیشتری به منظور بررسی فراوانی و شدت مواجهه باتضاداخلاقی برای پرستاران بخش ویژه پیشنهاد می گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
38 تا 46
لینک کوتاه:
magiran.com/p2194538 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!