مقایسه خواص مغناطیسی، اپتیکی و ریخت شناسی نانو کامپوزیت گرافن اکساید احیاشده با پوشش فریت روی سنتز شده به روش تک مرحله ای هیدروترمال و دو مرحله ای سل-ژل/هیدروترمال

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

نانوکامپوزیت گرافن اکساید احیاشده با پوشش فریت روی (ZnFe2O4@rGO) با موفقیت بوسیله روش تک مرحله ای HT و روش دومرحله ای SG/HT برای اولین بار سنتز گردید. نتایج حاصل از تصاویر SEM و TEM نشان دادند صفحه های گرافن اکساید ناشی از سنتزهای HT و SG/HT به ترتیب ابعادی در بازه های µm 0.3-0.04 و µm 0.7-0.07 دارند و همچنین پوشش نانو ذرات ZnFe2O4 را روی این صفحه های گرافن اکسایدی نشان دادند. با توجه به این تصاویر اندازه نانو ذرات ZnFe2O4 روی صفحه های گرافن اکساید برای سنتزهای HT و SG/HT به ترتیب در بازه های nm 10-40 و nm 25-70 مشاهده گردید. . از مقایسه مقادیر بدست آمده برای شکاف انرژی نمونه ها مشخص می شود مقدار شکاف انرژی در سنتز SG/HT حدود 7 درصد کمتر از سنتز HT است. نسبت ID/IG با توجه به طیف رامان مقدار 0.88 بدست آمد که بیانگر سنتز باکیفیت گرافن اکساید است. نتایج حاصل از طیف FTIR، احیا موثر GO و همچنین شکل گیری کامپوزیت بین صفحه های rGO و نانوذرات ZnFe2O4 را برای هر دو روش سنتزSG/HT و HT اثبات کرد. نتایج بدست آمده از بررسی خاصیت مغناطیسی VSM و آهنربا با شدت T 1، خاصیت سوپرپارامغناطیسی هر دو نمونه را اثبات کرد. با توجه به نتایج بدست آمده از این تحقیق می توان گفت برای کاربردهای درمانی به روش فوتوترمال روش تک مرحله ای HT، و برای کاربردهای فوتوکاتالیستی و عامل کنتراست در MRI که خاصیت فوتوکاتالیستی و مغناطیسی بالاتر مدنظر باشد روش دو مرحله ای SG/HT می تواند انتخاب مناسبتری باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
2424 تا 2433
لینک کوتاه:
magiran.com/p2196199 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!