دلایل استفاده از هنر ویترای در کلیساهای گوتیک و تاثیر نظریه نور دیونوسیوس مجعول بر آن
بی تردید هنر ویترای(شیشه نگاره) به جهت شکوه و کاربرد وسیعی که در کلیساهای گوتیک دارد به عنوان یکی از شاخصه های اصلی معماری گوتیک قابل تامل است. پژوهشگران به جنبه های مختلفی از معماری گوتیک پرداخته اند؛ اما با توجه به ماهیت نمادین هنر مسیحی و رابطه هنر و فلسفه در قرون وسطی، این سوال مطرح می گردد که آیا کاربرد هنر ویترای در کلیساهای گوتیک خاصه توسط سوگر در بنای کلیسای سن دنی به عنوان پایه و نمونه اولیه، از نوعی بینش فلسفی و نمادین عرفانی سرچشمه می گیرد یا خیر؟ از طرفی ماهیت شیشه ای و شفاف هنر ویترای رابطه مستقیم با نور دارد. نور در فلسفه هنر مسیحی از اهمیت ویژه ای برخورداراست. بسیاری از آباء کلیسا به خصوص دیونوسیوس مجعول در نظام فلسفی و زیباشناسی خود، به نظریه نور و مابعدالطبیعه مبتنی بر نور پرداخته است. ازآنجاکه بسیاری از فلاسفه مدرسی و سنت های عرفانی مسیحی تحت تاثیر او بوده اند، پژوهش حاضر عهده دار پاسخگویی به این سوال اصلی است که: دلایل استفاده از هنر ویترای در کلیساهای گوتیک و تاثیر نظریه نور دیونوسیوس مجعول بر آن چیست؟ در این مقاله سعی شده تا به روشی توصیفی-تحلیلی به هدف واکاوی دلایل استفاده از هنر ویترای در کلیساهای گوتیک، تاثیر نظریات زیباشناسی دیونوسیوس مجعول در گزینش این هنر، مشخص شود تا بخشی از دلایل و معانی رمزی کاربرد آن روشن گردد.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.