مقایسه رئالیسم در عناصر داستانی چشم هایش و مادام بواری
ریالیسم در ایران بهعنوان مکتب ادبی، بیش از یک سده پس از اروپا پا به عرصه ظهور گذاشت و در میان نویسندگان جایگاهی ویژه پیدا کرد. بزرگ علوی جزو نخستین گروه نویسندگان ایرانی است که میتوان بسیاری از ویژگیهای مکتب واقعگرایی را در آثار او مشاهده کرد. وی در رمان مشهور خود، «چشمهایش»، سعی کرده است گوشهای از اوضاع اجتماعی– سیاسی ایران را با دیدی واقعگرایانه به تصویر بکشد. گوستاو فلوبر نیز از نویسندگان برجسته ریالیست سده نوزدهم فرانسه، با همین دیدگاه روابط حاکم بر جامعه آن روزگار فرانسه را با نگارش رمان «مادام بواری» به تصویر کشیده است. پژوهش حاضر به تحلیل و مقایسه مولفههای مکتب ریالیسم با توجه به عناصر داستانی در ساختار این دو داستان پرداخته است، تا به این سوالات پاسخ دهد که آیا اصول ریالیسم در هر دوداستان رعایت شده است؟ و آیا در این زمینه میتوان علوی را متاثر از فلوبر در مادام بواری دانست؟ نتایج پژوهش نشان میدهند که ویژگیهای واقعگرایی در هر دو داستان کاملا رعایت شده است اما باتوجه به روحیه رمانتیک علوی، کاملا نمیتوان چشمهایش را متاثر از مادام بواری دانست.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.