بررسی دیدگاه های رانندگان تاکسی شهر تهران برای آگاهی و آمادگی در برابر زلزله

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

 رانندگان تاکسی به عنوان منبعی امدادی و همچنین اطلاع‌رسان و آگاهی بخش در افکار عمومی محسوب  می‌گردند که می‌توانند نقشی اثرگذار و سودمند در مدیریت بحران زلزله ایفا کنند و بنابراین بررسی میزان، چگونگی و ارزیابی این اثرگذاری و نیز راه‌های ارتقای نقش آن‌ها در فرایند مدیریت یک سانحه همچون زلزله از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

روش بررسی

 در این مقاله، نقش و اهمیت رانندگان تاکسی (مناطق یک و سه شهر تهران) در برنامه‌های آمادگی و واکنش اضطراری در برابر زلزله بر اساس پژوهش نمونه‌گیری به صورت هدفمند و در دسترس و از طریق مصاحبه با تعدادی از رانندگان صورت پذیرفت. 

یافته‌ها:

 بررسی یافته‌ها نشان می‌دهد که تنها حدود 20 درصد این رانندگان نسبت به موضوع زلزله و تعریف آن اطلاعات کافی دارند و در هنگام زلزله 3/53 درصد آنان آماده اقدام به پناه‌گیری صحیح می‌باشند. بهترین ابزارهای آموزشی برای آنان  رادیو، تلویزیون و فیلم می‌باشد. همینطور بهترین شیوه آموزش مفاهیم زلزله برای این قشر، برگزاری کلاسهای آموزشی حضوری همراه با آموزش عملی و برگزاری مانور بوده و در نهایت آموزش اقدامات پس از وقوع زلزله برای رانندگان الزامی است.

نتیجه‌گیری:

 در مجموع، نتیجه‌گیری‌ها نشان می‌دهد که رانندگان تاکسی با توجه به نوع شغل آنان، می‌توانند قبل، حین و پس از وقوع بحران بسیار تاثیرگذار بوده و به ارتقای آمادگی مردم و کاهش خطرپذیری کمک نمایند. به همین دلیل، به آموزش و اطلاعات مناسبی برای آمادگی در برابر زلزله نیاز دارند. البته بیشترین نقشی که رانندگان می‌توانند ایفا کنند مربوط به مهارت‌های پس از وقوع سانحه می‌باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
18 تا 23
لینک کوتاه:
magiran.com/p2199191 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!