وضعیت شناختی و ارتباط آن با برخی از ویژگی های جمعیت شناختی سالمندان تحت همودیالیز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

با افزایش سن و آغاز سالمندی، افراد به تدریج برخی از کارکردهای فیزیولوژیک و روانی-اجتماعی خود را از دست می دهند. هر رویکردی که بتواند اثرات منفی سن بر وضعیت شناختی را کاهش دهد یا خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش دهد، تاثیر شگرفی در کیفیت زندگی سالمندان خواهد گذاشت. این مطالعه باهدف تعیین وضعیت شناختی و ارتباط آن با برخی مشخصات جمعیت شناختی در سالمندان تحت همودیالیز مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان انجام شد.

مواد و روش ها

تحقیق حاضر یک مطالعه توصیفی مقطعی بوده و بر روی 84 سالمند تحت همودیالیز بستری در مراکز درمانی در سال 1398 انجام شد. داده ها با استفاده از پرسشنامه خصوصیات دموگرافیک و آزمون مختصر معاینه وضعیت روانی (MMSE) که روایی و پایایی آن در مطالعات داخلی کشور به تایید رسیده است. جمع آوری شد و سپس با استفاده از آمار توصیفی (جداول توزیع فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد) و تحلیلی (کای دو، من- ویتنی و کروسکال والیس) و بهره گیری از نرم افزار SPSS نسخه 20 با در نظر گرفتن سطح معنی داری 0/05، مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

یافته ها بیانگر آن بود که اکثر سالمندان تحت همودیالیز (64/3%) دچار اختلال شناختی خفیف بودند. در بین ابعاد آزمون، بعد جهت یابی با میانگین و انحراف استاندارد 1/689±9/04، بیشترین میزان و بعد سازندگی، با میانگین و انحراف استاندارد 0/488±0/62، کمترین سهم را در وضعیت شناختی در سالمندان تحت همودیالیز مراکز درمانی به خود اختصاص دادند. همچنین یافته ها نشان داد بین وضعیت شناختی با برخی از مشخصات جمعیت شناختی سالمندان تحت همودیالیز (جنس، سطح تحصیلات، وضعیت تاهل و بیماری زمینه ای) ارتباط معنی دار وجود دارد (0/001> p).

نتیجه گیری

با توجه به یافته های این مطالعه، وضعیت شناختی در سالمندان تحت همودیالیز تحت تاثیر برخی ویژگی های جمعیت شناختی مانند جنس، سطح تحصیلات، وضعیت تاهل و بیماری زمینه ای قرار می گیرند. آگاهی از نتایج این پژوهش می تواند موردتوجه مسیولین قرار گیرد تا با برنامه ریزی لازم و فراهم آوردن تمهیدات موردنیاز، زمینه را جهت ارتقاء وضعیت شناختی سالمندان فراهم نمایند.

زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 18
لینک کوتاه:
magiran.com/p2199954 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!