ارزیابی خطاهای رایج در آماده سازی و تجویز داروهای تزریق وریدی در بخش مراقبت های ویژه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

اهداف مطالعه حاضر، تعیین شیوع و انواع خطاهایی است که به هنگام آماده سازی و تجویز داروهای تزریقی پرمصرف در سه بخش مراقبت های ویژه و یکی از بخش های جنرال بیمارستان آموزشی الزهراء (س) در اصفهان رخ می دهد.

روش بررسی

این مطالعه از نوع مشاهده ای مقطعی است که در طی شش ماهه ی دوم مهر تا اسفند 1396 در بخش های بیان شده، انجام گرفت. به کمک روش نمونه گیری سهمیه ای، تعداد 400 مشاهده به نحوی انتخاب شدند که مشاهدات به تناسب بین تعداد پرستاران شاغل در این بخش ها تقسیم گردید، در مورد پرستاران هر بخش، انتخاب صورت نگرفت و همه ی پرستاران شاغل در یک بخش، وارد مطالعه شدند و از نظر عملکرد مورد بررسی قرار گرفتند.

یافته ها:

 تعداد 75 پرستار در مطالعه وارد شدند. نوع بخش و استخدام، بر میانگین خطای پرستاران تاثیرگذار بوده است، همچنین، ارتباط معناداری میان شیفت کاری و میانگین خطای پرستاران وجود داشت و میانگین خطاها به طور چشمگیری در شیفت عصر بیشتر بوده است. نتایج تحلیل های همبستگی نشان می دهد که میان میانگین خطای پرستار با هیچ یک از فاکتورهای سن، سابقه کاری و تعداد تخت های تحت پوشش هر پرستار ارتباط معناداری وجود ندارد. میان فاکتور تعداد پرستاران در هر شیفت کاری و میانگین تعداد خطا، ارتباط معنادار مثبتی وجود دارد.

نتیجه گیری: 

خطاهای رخ داده در هر مرحله می تواند نتایج بالینی مضر یا عوارض جانبی جدی مانند ترومبوز و عفونت را برای بیماران به همراه داشته باشد. از این رو، آگاهی از این نوع خطاهای دارویی و نظارت بر آن ها می تواند از بروز حوادث ناگوار مرتبط با تجویز دارو پیشگیری کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
500 تا 509
لینک کوتاه:
magiran.com/p2202508 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!