تاثیر تمرین مقاومتی دایره ای با شدت های مختلف بر عوامل التهابی و ضدالتهابی در مردان چاق

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

چاقی با التهاب مزمن در افراد چاق همراه است که منجر به افزایش سایتوکین های التهابی می شود. هدف از این تحقیق، بررسی تاثیر تمرین مقاومتی دایره ای با شدت های مختلف بر عوامل التهابی و ضد التهابی در مردان چاق بود.

روش بررسی

در یک کارآزمایی نیمه تجربی طی خرداد تا مرداد 1399، 44 مرد چاق از شهر تهران انتخاب و به صورت تصادفی به چهار گروه شامل گروه یک: کنترل (11 نفر)، گروه دو: تمرین مقاومتی دایره ای با شدت پایین (11 نفر)، گروه سه: تمرین مقاومتی دایره ای با شدت متوسط (11 نفر) و گروه چهار: تمرین مقاومتی دایره ای با شدت بالا (11 نفر) تقسیم شدند. تمرین مقاومتی سه جلسه در هفته و به مدت 12 هفته انجام شد. سطح اینترلوکین 1 بتا        (IL-1β) و اینترلوکین 10 (IL-10) سرم با استفاده از کیت و به روش الایزا اندازه گیری شد. داده ها به روشAnalysis of covariance در سطح معناداری (005/0P<) تجزیه و تحلیل شد.

یافته ها: 

12 هفته تمرین مقاومتی دایره ای با شدت پایین، متوسط و بالا موجب کاهش معنادار سطوح IL-1β (001/0P=) و افزایش معنادار سطوح IL-10 در مردان چاق شد (001/0=P). کاهش IL-1β در گروه تمرین شدت بالا نسبت به گروه های تمرین شدت پایین (009/0=P) و شدت متوسط (046/0=P) معنادار بود. همچنین افزایش سطوح IL-10 در گروه تمرین شدت بالا نسبت به گروه تمرین شدت پایین (002/0=P) و گروه تمرین شدت متوسط نسبت به گروه تمرین شدت پایین (004/0=P) معنا دار بود.

نتیجه گیری: 

با توجه به یافته ها، تمرینات مقاومتی تاثیر مطلوبی بر عوامل التهابی و ضدالتهابی در مردان چاق دارد و تمرین مقاومتی دایره ای با شدت بالا مزایای بیشتری به همراه داشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
598 تا 605
لینک کوتاه:
magiran.com/p2202546 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!