سنتز سبز نانوکامپوزیت مغناطیسی Fe3O4/SiO2/ZnMn2O4 با عصاره گیاه آلوئه ورا و کاربرد آن به عنوان کاتالیزگر در واکنش نورتابی شیمیایی سیستم لومینول- H2O2

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

سنتز نانو ذرات اکسید فلزی با استفاده از جانداران ریز و گیاهان که با عنوان سنتز سبز شناخته می شود، به دلیل شرایط سنتزی آسان و ارزان در مقایسه با روش های شیمیایی و فیزیکی متداول توجه زیادی را جلب کرده است. واکنش نورتابی شیمیایی لومینول به دلیل حساسیت بالا به حضور کاتالیزگر و سیگنال زمینه کم از روش های کمی شناخته شده در طیف سنجی تجزیه ای است. در این تحقیق، نانوکامپوزیت مغناطیسی Fe3O4/SiO2/ZnMn2O4 با استفاده از عصاره گیاهیآلویه ورا تهیه شد و نمونه های سنتز شده با روش های طیف سنجی مادون قرمز تبدیل فوریه (FT-IR)، پراش اشعه ایکس (XRD)، میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM)، طیف سنجی پخش انرژی پرتوایکس (EDS) و مغناطیس سنج نمونه مرتعش (VSM) شناسایی شدند. از این نانو ذرات مغناطیسی به عنوان کاتالیزگر در سیستم نورتابی شیمیایی لومینول- H2O2 استفاده شد. نتایج نشان داد که این نانو ذرات تاثیر کاتالیزی خوبی بر این سیستم نورتابی دارند به طوری که در حضور کاتالیزگر در مدت زمان 3 ثانیه شدت نورتابی شیمیایی 4 مرتبه افزایش یافت. بازیابی این کاتالیزگر به آسانی با به کارگیری میدان مغناطیسی خارجی قابل انجام است.

زبان:
فارسی
صفحات:
71 تا 81
لینک کوتاه:
magiran.com/p2202955 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!