تحلیل تطبیقی تاثیر فرهنگ دینی بر الگوهای روابط فضایی در خانه (مطالعه موردی: خانه های مسلمان نشین و زرتشتی نشین شهر کرمان)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

موضوع این مقاله بررسی و تحلیل تطبیقی نقش ارزش ها و نگرش های دینی بر الگوهای روابط فضایی در خانه های مسلمان نشین و زرتشتی نشین شهر کرمان است. بر اساس نظریات اندیشمندان، در شکل گیری خانه و روابط فضایی حاکم بر آن، فرهنگ، تاثیر عمیقی دارد. یکی از وجوه فرهنگ، ارزش ها و نگرش های دینی است، که با شناخت آنها، می توان معماری مطلوب مبتنی بر بوم و فرهنگ ایجاد کرد. این مقاله در بخش روش‌شناختی از نظریه نحو فضا بهره برده است. هدف اصلی این پژوهش شناخت میزان تاثیرپذیری الگوهای روابط فضایی خانه های مسمانان و زرتشتیان از ارزش ها و نگرش های دینی آنها و همچنین شناخت اشتراکات و افتراقات کالبدی و فضایی خانه ها بر مبنای تفاوت‌های فرهنگ دینی آنهاست. روش به کار رفته در این پژوهش، ترکیبی از روش های تفسیری- تاریخی با تکنیک تحلیل محتوا و استدلال منطقی است. همچنین با استفاده از مطالعات کتابخانه ای، مطالعات تاریخی صورت گرفته و شبیه‌سازی با نرم افزار گرسهاپر و پلاگین اسپیس سینتکس و نرم افزار دپث مپ و تحلیل گراف های توجیهی تهیه شد. این گراف ها برای 16 نمونه از خانه های تک حیاطه مرکزی مسلمان نشین و زرتشتی نشین شهرکرمان که به صورت خوشه ای هدفمند انتخاب شده بودند، به کار گرفته شد. تحقیق روی شاخصه های تفاوت درصد حیاط و ساختمان، تفاوت درصد جرم و فضا، میزان شفافیت نمای جنوبی خانه ها و مولفه های نحو فضا صورت گرفت. نتایج پژوهش نشان دهنده آن است که خانه های مسلمانان در شاخص‌های مطالعه شده دارای تفاوت هایی آشکار و پنهان نسبت به خانه های زرتشتیان است. می‌توان دلایل این تفاوت ها را در اختلافات فرهنگ دینی و اعتقادات این دو دین جست وجو کرد و می توان نتایج آن را در کالبد معماری این خانه ها مشاهده نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
135 تا 150
لینک کوتاه:
magiran.com/p2203894 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!