کاهش تاثیرات جزایر حرارتی شهری بر سلامت انسان ها از طریق تغییرات فرم شهری در اقلیم گرم و خشک شهر مشهد (نمونه موردی الگوی بافت شطرنجی محله شاهد و بافت ارگانیک محله پاچنار)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

افزایش موج گرما در شهرها سبب گردیده تا مشکلات عدیده ای برای سلامت انسان ها به وجود آید. کاهش مشکلات زیست محیطی از طریق تقلیل دمای محیط و درنتیجه ارتقا سلامت انسان ها از مهم ترین دغدغه ها در عصر حاضر است که می توان به وسیله تغییرات فرم های شهری و عناصر محیطی به آن دست یافت.

روش بررسی

در این پژوهش از روش شبیه سازی مجموعه نرم افزار Envi-Met و Leonardo استفاده شده است.

یافته ها: 

یافته ها حاکی از آن است که هرچقدر نسبت ارتفاع به عرض بیشتر شود، دسترسی نور خورشید به محیط کمتر می شود و درنتیجه دمای محیط کاهش می یابد. همچنین سایه اندازی ناشی از نسبت (H/w)، وجود گیاهان و باد در دره های شهری می تواند دمای محیط را کاهش دهد. علاوه بر آن کاهش سطوح نفوذناپذیر پوشش های شهری و وجود مصالح با آلبدوی بالا، باعث افزایش در تبخیر و تعرق می شود که شرایط خنک تر شدن محیط های شهری را مهیا می کند و سبب کاهش تاثیرات نامطلوب گرمای شهری بر سلامت انسان می شود.

بحث و نتیجه گیری:

 می توان نتیجه گرفت که ایجاد سایه اندازی از طریق ترکیب پوشش گیاهی و همچنین ایجاد تغییرات متنوع در ساختارهای ارتفاع به عرض (H/w) که هم سایه اندازی را افزایش دهد و هم در بخش هایی راه را برای انتشار گرمای محیط بازنماید، می تواند در کاهش دمای محیط و سطوح، تاثیرگذار باشد. همچنین استفاده از سطوح شهری نفوذپذیر و انتخاب مصالح جداره های ساختمان ها با بازتابش کم در جذب کمتر نور خورشید تاثیرگذار است و می تواند شدت جزایر حرارتی شهری را کاهش دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
375 تا 387
لینک کوتاه:
magiran.com/p2205783 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!