ارزش گذاری اقتصادی کارکردهای غیر مصرفی (ارزش حفاظتی، میراثی و وجودی) منابع زیست محیطی تالاب بین المللی خلیج گواتر و خور یاهو

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

تالاب بین‌المللی گواتر و خور یاهو به خاطر ویژگی‌های پوشش گیاهی نظیر وجود جنگل‌های مانگرو و وضعیت آن جزو مهم‌ترین تالاب‌ها برای تعداد زیادی از پرندگان مهاجر، عبوری و تولیدمثل کننده و آبزیان است. مطالعه حاضر با هدف ارزش‌گذاری اقتصادی ارزش‌های غیر مصرفی منابع زیست‌محیطی تالاب بین‌المللی خلیج گواتر و خور یاهو و حساس سازی منطقه‌ای و ملی نسبت به خدمات مناطق موردمطالعه به‌عنوان دارایی زیست‌محیطی و ارتقای جایگاه آن در سیاست‌گذاری توسعه‌ای انجام یافته است.

روش بررسی

 در این مطالعه ارزش‌های غیر استفاده‌ای (ارزش حفاظتی، میراثی و وجودی) تالاب و عوامل موثر بر میزان تمایل به پرداخت افراد جامعه برای حفاظت از آن با استفاده از روش ارزش‌گذاری مشروط و پرسشنامه انتخاب دوگانه در سال 1395 موردبررسی قرار گرفت. ارزش زیستی، ارزش فرهنگی، ارزش میزان علاقه‌مندی به شکار، ارزش کل منطقه ازنظر سه کارکرد حیات‌وحش تفرج و گردشگری و بهبود شرایط آب و هوایی، کل تمایل به پرداخت برای زیستگاه حیات‌وحش، کل تمایل به پرداخت برای بازدید چشم‌اندازها، ارزش وجودی، ارزش حفاظتی توسط دولت، ارزش ذاتی، ارزش اثرات مثبت تالاب بر کشاورزی منطقه و تمایل به پرداخت جهت کنترل آلودگی هوا  از اجزا ارزش‌های غیر مصرفی هستند که در این تحقیق موردبررسی قرارگرفته است. به روش نمونه‌گیری تصادفی، تعداد 315 پرسشنامه از ساکنان منطقه  جمع‌آوری شد.

یافته ها

میانگین تمایل به پرداخت برای حفاظت از تالاب بین‌المللی گواتر و خور یاهو  48965ریال برآورد شده است. نتایج این بررسی نشان می‌دهد که مجموع ارزش اقتصادی کارکردهای غیر مصرفی تالاب بین‌المللی خلیج گواتر و خورباهو معادل 5/78285220701 ریال هست.

نتیجه گیری

نتایج نشان می‌دهد که تالاب بین‌المللی گواتر و خور یاهو ارزش حفاظتی قابل‌توجهی دارد که این ارزش برای سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیرندگان، توجیهی را فراهم می‌کند تا از کیفیت تالاب حمایت نمایند و از کم جلوه دادن منابع تالاب جلوگیری کنند.

زبان:
فارسی
صفحات:
335 تا 347
لینک کوتاه:
magiran.com/p2206055 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!