تاثیر هشت هفته تمرین تناوبی شدید (HIIT) و مصرف کافئین بر بیان ژن PGC-1α در عضله ی نعلی موش های صحرایی دیابتی شده با استرپتوزوتوسین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

رابطه ی بین بیان پایین PGC-1α و چندین بیماری متابولیکی نظیر دیابت و چاقی مشخص شده است. پژوهش حاضر به بررسی تاثیر هشت هفته تمرین تناوبی شدید (HIIT) و مصرف کافیین بر بایوژنز میتوکندری در عضله ی نعلی موش های صحرایی دیابتی شده با استرپتوزوتوسین می پردازد.

روش ها

در یک مطالعه ی حیوانی بالینی-مداخله ای 50 سر موش صحرایی نر ویستار به 5 گروه مساوی کنترل (C)، دیابتی (D)، دیابتی با مکمل (D+CAF)، دیابتی با تمرین (D+T)، دیابتی با مکمل و تمرین (D+CAF+T) تقسیم شدند. برنامه ی تمرین شامل هشت هفته، هفته ای 5 جلسه (6 تا 12 وهله 2 دقیقه ای با شدت 90 -85 درصد سرعت ماگزیمم) بود و هفته ای پنج روز mg/kg70 کافیین به صورت هیدراته تزریق شد. برای سنجش میزان گلوگز خون مستقیما از بطن چپ قلب جمع آوری شد؛ و عضله ی نعلی پای چپ استخراج و به روش وسترن بلات میزان PGC-1α آن مورد سنجش قرار گرفت. برای تحلیل داده ها از آزمون های t مستقل، تحلیل واریانس دو راهه و مجذور اتا در سطح معناداری (P<0.05.) استفاده شد.

یافته ها

نتایج نشان داد که القای دیابت باعث افزایش معنی دار گلوگز خون (01/0>P) و کاهش معنی دار میزان (mRNAPGC-1α 002/0=P) گردید. همچنین، هم تمرین تناوبی با شدت بالا (001/0=p) و هم مصرف مکمل کافیین (03/0 =p) موجب افزایش معنی دار mRNAPGC-1α شدند.

نتیجه گیری

با توجه به نتایج ابن تحقیق، احتمالا بتوان اجرای تمرینات HIIT و مصرف کافیین را به عنوان یک مداخله ی موثر در افزایش بایوژنز میتوکندری در افراد دیابتی پیشنهاد داد. هر چند اظهار نظر صریح در این مورد مستلزم انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه است.

زبان:
فارسی
صفحات:
269 تا 280
لینک کوتاه:
magiran.com/p2206548 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!