طراحی الگوی سلامت سازمانی برای بیمارستانهای ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

سلامت سازمانی توانایی یک سازمان در وفق دادن خود با شرایط محیط و توسعه توانایی های خود و کارکنان خود در جهت دستیابی به اهداف است. به دلیل وجود الگوهای متعدد و نیز نبود الگویی اختصاصی برای بیمارستان ها، مطالعه حاضر با هدف طراحی الگوی سلامت سازمانی برای بیمارستان های ایران انجام شد.

مواد و روش ها

ابتدا با جستجو در پایگاه های اطلاعاتی الکترونیکی معتبر و سایت های داخلی و خارجی، الگوهای موجود سلامت سازمانی یافت شد. الگوهای مورد نظر برای بررسی هم پوشانی های موجود در جداول تطبیقی قرار گرفتند. پس از محاسبه درصد تطابق، موارد بالای 30 درصد به صورت چک لیست طراحی گردید و برای انجام روش دلفی در اختیار 30 نفر از متخصصان مربوطه قرار گرفت. دلفی در دو مرحله انجام شد.

یافته ها

13 الگو در ارتباط با بررسی سلامت سازمانی حاصل شد. چک لیست حاصل از هم پوشانی این موارد دارای سه حیطه، 13 بعد و 25 مفهوم (به عنوان زیرمجموعه ابعاد) بود که دو بعد و پنج مفهوم در مراحل دلفی، امتیاز لازم را کسب نکرده و حذف گردیدند. الگوی نهایی با سه حیطه (کارکنان، مدیریت و سازمان)، 11 بعد (شامل: ابعاد روحیه، تاکید علمی، کفایت ارتباط، تعهد، مشارکت، مراعات، وظیفه مداری، نفوذ مدیر، تمرکز بر هدف، نوآوری و کفایت حل مشکل) و 20 مفهوم مورد تایید قرار گرفت که از این میان ابعاد روحیه (3/85 درصد)، نفوذ مدیر (2/75 درصد) و تاکید علمی (4/73 درصد) بالاترین درصدها را در مراحل دلفی کسب نمودند.

نتیجه گیری

الگوی به دست آمده برای نظام سلامت بومی سازی شده و دربرگیرنده سلامت سازمانی در بیمارستان ها بوده و می تواند در جهت اطلاع از وضعیت سلامت سازمانی و بهبود آن در بیمارستان ها مورد استفاده قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
13 تا 28
لینک کوتاه:
magiran.com/p2207801 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!