برندگان جایزه نوبل در بخش قلب و عروق

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

جایزه نوبل از باارزش ترین جوایز در جهان است که بنا به وصیت آلفرد نوبل به دانشمندان برجسته اهدا می شود. بدون شک بررسی زندگی برندگان جایزه نوبل برای جوانان پیامی ارزشمند به دنبال دارد. جوانان می توانند با مطالعه سرگذشت دانشمندان برجسته برنامه های آموزشی و پژوهشی خود را طوری تنظیم کنند که به افتخارات بزرگی نایل آیند. در مقاله حاضر برندگان نوبل در بخش قلب و عروق بررسی شده است.

مواد و روش ها

در این مطالعه مروری از کتب مختلف در زمینه جایزه نوبل استفاده شد. همچنین از مقالات سایت های pubmed، noormags، magiran و SID بهره گرفته شد. درنهایت مطالب فیش برداری و در قالب مقاله ارایه شد.

یافته ها

Carrel تحقیقاتی در زمینه نگهداری، کشت بافت زنده و پیوند اعضا انجام داد و تکنیک هایی برای بخیه زدن ابداع کرد. Einthoven موفق به کشف سازوکار نوار قلب شد. تحقیقات Corneille Heymans به کشف سینوس ایورت و مکانیسم آن و نیز ناحیه حساس به تغییرات شیمیایی در شریان کارتید منجر شد. Cournand کاتتری ابداع کرد که به راحتی وارد قلب می شد و سوزنی که داخل شریان قرار می گرفت، قابل بررسی با اشعه ایکس بود. Forssmann کاتتریزاسیون ورید قلبی را ابداع کرد. Richards تحقیقات زیادی را روی شریان پلومونری در بیماران با مشکل ریوی و نیز کاتتریزاسیون قلبی انجام داد و توانست در زمینه درمان بیماری قلبی مادرزادی به موفقیت هایی دست یابد. Black بتارسپتور ضدآدرنالین را کشف کرد و با همکاری دوستانش نخستین بتابلوکر را به نام پرونتالول و سپس پروپرانولول تهیه کرد.

نتیجه گیری

مطالعه سرگذشت این افراد برجسته نشان می دهد آن ها به کارهای تحقیقاتی علاقه شدیدی داشتند و با وجود موانع فراوان، با پشتکاری وصف ناپذیر تلاش می کردند.

زبان:
فارسی
صفحات:
99 تا 107
لینک کوتاه:
magiran.com/p2207808 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!