ارائه راه کارهایی جهت بهبود فرهنگ سازمانی نیروی انتظامی با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

هدف از پژوهش حاضر، شناسایی راه کارهایی برای بهبود فرهنگ سازمانی نیروی انتظامی است. با بررسی ادبیات نظری مربوطه بعضی از مولفه های مشترک فرهنگ سازمانی در بین نظریات و مدل های مختلف به جهت ارایه راه کارهایی برای بهبود آنها انتخاب گردید. که این مولفه های نه گانه عبارت از: ارتباطات سازمانی، شیوه نظارت و کنترل، خطرپذیری و خلاقیت، سیستم تشویق و پاداش دهی، هویت و وفاداری، انگیزش، تاکید بر ثبات یا تغییر، توجه به نتیجه گرایی یا وظیفه گرایی و تاکید بر وظایف سازمانی یا رضایت کارکنان هستند.

روش ها

این پژوهش از نوع تحقیقات کیفی می باشد؛ که به منظور جمع آوری داده ها از روش مصاحبه نیمه باز و همچنین برای تجزیه وتحلیل داده های پژوهش از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش، کلیه فرماندهان و مدیران میانی مستقر در ستاد فرماندهی استان یزد می باشند که در سال 1398 تعداد 43 نفر را تشکیل می دهند. حجم نمونه بر مبنای نمونه گیری هدفمند، مترادف با اشباع داده های مصاحبه ها در انتهای تحقیق 22 نفر در نظر گرفته شد.

یافته ها

برمبنای مصاحبه های انجام شده در مورد ابعاد و مولفه های نه گانه فرهنگ سازمانی و تجزیه وتحلیل متن مصاحبه ها به عنوان داده های تحقیق، تعداد 142 کد و مفهوم مربوط به راه کارهای بهبود مولفه های نه گانه فرهنگ سازمانی شناسایی گردید.

نتیجه گیری

در نهایت بر اساس یافته های پژوهش مشخص گردید که مهم ترین راه کارهای بهبود فرهنگ سازمانی نیروی انتظامی مربوط به گوش فرادادن به نظرات و پیشنهادات کارکنان؛ استفاده بیشتر مدیران از روش های تشویقی و ترغیبی؛ افزایش پاداش های مالی در سازمان؛ در نظر گرفتن کمبودهای سازمانی و نیازهای مختلف کارکنان؛ فراهم آوردن حمایت و پشتیبانی قانونی و سازمانی لازم نسبت به کارکنان می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
57 تا 84
لینک کوتاه:
magiran.com/p2208402 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!