تاثیرگذاری الگوی رمزگذاری غیرهژمونیک بر ارتقاء کنش پذیری و خلق فضاهای بازنمودی، مورد مطالعاتی: میدان بهارستان در شهر تهران

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

نظریه فضای اجتماعی، دیدگاهی تریالکتیکی به فضا است که توامان فضای محسوس، پنداشته و بازنمودی را در کنار هم قرار می دهد. این نظریه در پاسخ به رویکردهای مدرنیستی و سرمایه دارانه به فضای شهری قرار می گیرد. در واقع چنانچه فضا در ابعاد صرفا محسوس و پنداشته خود محدود شود، هدف اساسی مورد انتظار از فضا؛ که آن را به محملی برای بروز فضای زیسته و کنش پذیری بدل می کند، از بین می رود. با این توضیح این مقاله بر آن است تا ضمن بررسی دوگانه های فضا/ نافضا و فضای سرمایه داری یا مدرن/ اجتماعی و الگوهای رمزگذاری، تاثیرگذاری آن ها بر مقوله معناپذیری فضا و کنش پذیری را بررسی نماید. نتیجه این بررسی دست یابی به مدلی مفهومی و تحلیلی است که براساس آن می توان به بررسی فضای شهری از حیث تاثیرگذاری الگوی رمزگذاری بر میزان کنش پذیری پرداخت. بنابراین در ادامه از مدل به دست آمده در تحلیل میدان بهارستان به عنوان نمونه پژوهش بهره برده شده است. روش تحقیق در بررسی نمونه موردی، کیفی بوده و به صورت کارشناس محور (به منظور بررسی ابعاد محسوس و پنداشته فضا) و مردم محور (با هدف بررسی بعد بازنمودی فضا) انجام شده است. در گام اول از تکنیک مشاهده و در گام دوم از تکنیک مصاحبه عمیق (مصاحبه با 36 نفر) استفاده شده است. نتایج هر دو بخش حاکی از محدودیت فضا و الگوی رمزگذاری هژمونیک برای بروز مفهوم عمل و کنش پذیری در فضا است. براساس نتایج برای ارتقا کنش پذیری در فضا و ایجاد فضای بازنمودی، لازم است عواملی چون کنترل فضایی مثبت متشکل از حق شهروندی و حق مشارکت در کنار معیار تصرف فضایی و عدالت اجتماعی/ فضایی مورد توجه قرار گیرند.

زبان:
فارسی
صفحات:
269 تا 281
لینک کوتاه:
magiran.com/p2209799 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!