بررسی تاثیر اقتدار پلیس بر احساس امنیت در شهروندان روانسر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف و زمینه

وجود امنیت در هر جامعه ای نیازمند فعالیت نهادهایی است که در جهت تامین و تحقق آن بکوشند از جمله این نهادها می توان به نیروی انتظامی اشاره کرد که مسیول برقراری امنیت عمومی و آسایش در سطح جامعه است. نیروی انتظامی موظف می باشد با هر آنچه که این امنیت و آرامش جمعی را خدشه دار می سازد مقابله کند. در این میان اقتدار نیروی انتظامی در جهت حمایت از شهروندان، یکی از عوامل بسیار مهم و بازدارنده در خدشه دار کردن امنیت شهروندان است. پژوهش حاضر که با هدف بررسی تاثیر اقتدار پلیس بر احساس امنیت در شهروندان روانسر می باشد، از نظر نوع هدف یک بررسی کاربردی می باشد. پژوهش حاضر بر اساس نظریه های مختلف از جمله نظریه بوزان و ویور در سنجش و تجزیه و تحلیل احساس امنیت و نیز دیدگاه وبر درباره اقتدار به عنوان چارچوب نظری پژوهش و مبنای فرضیات استفاده می شود.

روش تحقیق: 

روش در این پژوهش، میدانی با استفاده از تکنیک پیمایش و ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه می باشد. جامعه آماری این مطالعه افراد بالای 15 سال شهر روانسر در سال 95 است که تعداد آن ها 57500 نفر هستند و تعداد 384 نفر بر اساس فرمول کوکران انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها محقق ساخته است که اقتدار پلیس در سه بعد و با استفاده از 26 گویه و احساس امنیت با استفاده از 20 گویه در مقیاس طیف لیکرت سنجش شدند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار آماری SPSS استفاده شد. جهت برآورد روایی از روایی صوری و برای پایایی از آلفای کرونباخ استفاده و فرضیه های پژوهش با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و برای سنجش مدل پژوهش از رگرسیون چندگانه استفاده به عمل آمد.

یافته ها و نتیجه گیری

نتایج حاصل از رگرسیون چندگانه نشان می دهد که دو مولفه متغیر میزان اقتدار پلیس (اقتدار حقوقی - عقلانی و اقتدار سنتی) وارد معادله رگرسیونی شده اند و روی هم رفته 46/0 از تغییرات متغیر احساس امنیت شهروندان را مورد تبیین قرار می دهد. می توان استدلال کرد که با افزایش اقتدار عقلانی و همچنین اقتدار سنتی پلیس، شاهد ارتقای احساس امنیت شهروندان خواهیم بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
123 تا 147
لینک کوتاه:
magiran.com/p2212103 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!