تحلیل دیدگاه فمینیستهای اسلامی درباره حجاب، مطالعه موردی دیدگاه اسما بارلاس
طی چند دهه اخیر، «عفاف و حجاب» همواره یکی از مسایل بحثبرانگیز در محافل اسلامی بوده است. دراین میان جریانهای نواندیش دیدگاه های متفاوتی نسبت به اندیشه وران پیشین داشته و نظرهای جدیدی درباره چیستی و حدود حجاب ارایه کردهاند. نمونه بارز این جریانهای نواندیش، جریان موسوم به فمینیسم اسلامی است. اندیشه وران منسوب به این جریان با میزان حجاب کنونی مخالف اند و تفسیری متفاوت از چیستی حجاب دارند. در مقاله پیش رو به روش توصیفی - تحلیلی، دیدگاه های اسما بارلاس، یکی از نواندیشان برجسته فمینیسم اسلامی درباره حجاب، با مراجعه به آثار وی استخراج و سپس با بهره گیری از منابع اصیل اسلامی تحلیل و ارزیابی شده است. بارلاس معتقد است دیدگاه های غلط درباره حجاب در فهم نادرست از آیات قرآن ریشه دارد. وی با انکار جهانشمولی آیه جلباب، آن را مختص عصر نزول می داند و در مقابل، با تفسیر خاص آیه 31 سوره نور، این حجاب را همراه با شرایطی لازم الاجرا میداند. سپس در ارزیابی نظرهای بارلاس، ضمن تایید دیدگاه های درست نویسنده، به نقص نظریه دوحرکتی، تاریخمند دانستن حکم جلباب با دلایل غیرمستحکم، تفسیر نادرست آیه جلباب در تحقیر جایگاه انسانی کنیزان و معنای حداقلی و نادرست جلباب و خمار به حد پوشش سینه و گریبان اشاره میشود.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.