اثر تزریق کلنبوترول در بازولترال آمیگدال بر پلاستیسیتی سیناپسی در سلول های گرانولار شکنج دندانه ای هیپوکامپ در موش صحرایی نر

پیام:
نوع مقاله:
خلاصه گزارش (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

مدارهای عصبی و سیستم های انتقال دهنده عصبی در بازولترال آمیگدال (BLA) در تشکیل حافظه هیجانی از طریق ارتباط با هیپوکامپ نقش دارند. بنابراین در این مطالعه نقش این مدارهای عصبی بر پلاستیسیتی سیناپسی با استفاده از تزریق آگونیست گیرنده های بتا آدرنرژیک به داخل بازولترال آمیگدال بررسی شد.

مواد و روش ها:

 در این مطالعه تجربی، ثبت الکتروفیزیولوژی از هیپوکامپ بررسی شد. موش های نر بالغ نژاد ویستار در محدوده وزنیgr 250-210 از دانشگاه علوم پزشکی مازندران تهیه شدند.سپس حیوانات به دو گروه کنترل (سالین با حجم 5/0میکرولیتر) و گروه درمان (کلنبوترول با دوز 10 نانوگرم درنیم میکرولیتر) تقسیم شدند. به علاوه، کلنبوترول  به صورت دوطرفه به ناحیه بازولترال آمیگدال تزریق شد. سپس اثر کلنبوترول بر فعالیت الکتریکی پایه سلول های گرانولار شکنج دندانه ای (DG) بررسی شد. پس از آن پروتکل تحریک فرکانس بالا، 200 هرتز برای القای تقویت سیناپسی طولانی مدت (LTP) اعمال شد. دامنه پتانسیل تجمعی (PS) و شیب پتانسیل تحریکی پس سیناپسی(EPSP) قبل و پس از تزریق کلنبوترول آنالیز شد.

یافته ها: 

نتایج این مطالعه نشان داد که تزریق کلنبوترول با غلظت ng 10، بخش PS ازLTP  را در ناحیه DG نسبت به گروه درمان شده با سالین افزایش نداد. به علاوه، شیب EPSP نیز درگروه درمان شده با کلنبوترول در مقایسه با گروه درمان شده با سالین افزایش نداشت (05/0P<).

استنتاج

تزریق کلنبوترول در ناحیه بازولترال آمیگدال با غلضت μl5/0ng/10 اثر معنی داری بر فعالیت الکتریکی پایه و تقویت سیناپسی در سلول های گرانولار شکنج دندانه ای، در طول مدت زمان 90 دقیقه ندارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
126 تا 132
لینک کوتاه:
magiran.com/p2215442 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!