ارتباط الگوی غذایی و شاخص های کیفیت اسپرم و نشانگرهای بیوشیمیایی در مردان نابارور: یک مطالعه مروری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

با توجه به این که در بیشتر مطالعات به تاثیرات هر کدام از ریزمغذی ها مانند فولات، روی و انواع آنتی اکسیدان ها به طور جداگانه پرداخته شده است، هدف از انجام پژوهش حاضر، مروری بر الگوهای غذایی و ارتباط آن با غلظت اسپرم، تعداد، حرکت، مورفولوژی، آسیب DNA و همچنین، برخی از شاخص های بیوشیمیایی همچون سطح هموسیستیین در مردان نابارور بود.

روش ها

در این مطالعه، با جستجو در پایگاه های علمی و استفاده از کلید واژه های «Infertility, Sterility, Sub-fertility, Fertility, Dietary pattern, Diet type, Eating pattern, Diet»، مقالات منتشر شده بین سال های 1980 تا 2018 استخراج گردید. از میان تحقیقات بررسی شده، فقط مطالعاتی که به الگوی غذایی پرداخته بودند، وارد بررسی نهایی شد. در نهایت، 5 مقاله به این منظور انتخاب شد.

یافته ها

بر اساس یافته ها، ارتباط مثبتی بین الگوی غذایی سالم با غلظت، تحریک و کیفیت اسپرم ها مشاهده شد و افرادی که الگوی غذایی سالم تری داشتند، دارای شاخص های اسپرمی بهتری هم بودند. همچنین، مشخص گردید که ارتباط مستقیمی بین الگوی غذایی، میزان گونه های فعال اکسیژن و آسیب DNA وجود دارد؛ به طوری که گونه های فعال اکسیژن با ایجاد استرس اکسیداتیو و تغییر در تراکم و فشردگی هسته اسپرم، نقش منفی در فرایند اسپرماتوژنز ایجاد می کنند.

نتیجه گیری

در مطالعات به ارتباط مثبت بین الگوی غذایی و میزان آسیب های شاخص های اسپرمی اشاره شد؛ به گونه ای که داشتن رژیم سالم، یک شاخص موفقیت در بهبود شاخص های اسپرمی به شمار می آید، اما با توجه به کم بودن تعداد تحقیقات، برای نتیجه گیری قطعی به انجام مطالعات گسترده تر و جامعه آماری بیشتر نیاز است.

زبان:
فارسی
صفحات:
2 تا 6
لینک کوتاه:
magiran.com/p2215722 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!