بررسی ارتباط اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) و کیفیت زندگی در بین آتش نشانان شهر بیرجند در سال 1397

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

آتش نشانان در معرض ریسک بالای ابتلا به اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) قرار دارند و کیفیت زندگی (QoL) در افراد مبتلا به PTSD به طور جدی در خطر است. پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه اختلال استرس پس از سانحه و ابعاد گوناگون کیفیت زندگی در بین آتش نشانان شهر بیرجند انجام شد.

روش بررسی

در این پژوهش تحلیلی-مقطعی، کلیه کارکنان آتش نشانی شهر بیرجند در سال 1397 به روش سرشماری انتخاب شدند (96=N)؛ وضعیت PTSD و QoL به ترتیب به وسیله نسخه فارسی پرسشنامه های Mississippi (Eshel) و WHOQOL-BREF سنجش گردید. پایایی درونی گونه های فارسی این دو مقیاس با استفاده از آلفای کرونباخ به ترتیب 92/0 و بیش از 7/0 گزارش شده است. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS ویرایش 21 و آزمون های مقایسه ایT-test مستقل، آزمون تحلیل واریانس یک طرفه، آزمون تعقیبی توکی و آزمون همبستگی پیرسون صورت گرفت.

نتایج

اغلب آتش نشانان (5/70 درصد) از علایم اختلال استرس پس از سانحه متوسط (7/11±2/79) رنج می برند. بر اساس مقیاس خودگزارشی، 7/53 درصد آتش نشانان کیفیت زندگی خود را خوب ارزیابی می کنند و 2/43 درصد آتش نشانان از وضعیت سلامت خود راضی هستند. تحلیل های آماری نشان داد که بین نمره PTSD و حیطه های سلامت روانی (03/0=P)، روابط اجتماعی (002/0=P) و سلامت محیط (004/0=P) ارتباط معنادار آماری معکوس وجود دارد و بین نمره PTSD و حیطه سلامت فیزیکی هیچ رابطه معنادار آماری یافت نشد (08/0=P).

نتیجه گیری

یافته ها حاکی از وجود نرخ بالای PTSD در بین آتش نشانان و رابطه منفی آن با 3 حیطه کیفیت زندگی آنان می باشد؛ با این وجود اغلب آتش نشان سلامت و کیفیت زندگی خود را خوب ارزیابی کردند. پیاده سازی استراتژی های مقابله با اختلالات روانی در بین آتش نشانان باعث کاهش علایم PTSD و افزایش هرچه بیشتر کیفیت زندگی آنان خواهد شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
14 تا 25
لینک کوتاه:
magiran.com/p2215971 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!