تعیین سینتیک خشک کردن موسیر تحت یک روش پیشنهادی ترکیبی ماکروویو-هوای داغ و بررسی اثر شرایط عملیاتی بر پارامترهای رنگی آن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

موسیر از جمله مهم ترین گیاهان بومی ایران می باشد که به دلیل خواص درمانی بسیاری که دارد از دیرباز در سبد غذایی مردم جایگاه ویژه ای دارد. تاثیر روش پیشنهادی ترکیبی مایکروویو- هوای گرم بر سینتیک و خواص ظاهری موسیر مورد بررسی قرار گرفت. در روش پیشنهادی، پس از ایجاد امواج مایکروویو (600، 750 و 900 وات) نمونه ها تحت فرآیند خشک‏کردن ترکیبی امواج مایکروویو و هوای گرم قرار گرفتند. نتایج نشان داد که مدل لگاریتمی با داشتن مقادیر 996/0R2=  و 002/0RMSE=  بهترین مدل برای مدل‏کردن سینتیک خشک‏کردن برش های موسیر تحت روش پیشنهادی بود. به علاوه تحلیل منحنی های خشک شدن نشان داد که افزایش توان مایکروویو موجب کاهش مدت زمان خشک شدن و افزایش سرعت فرآیند شد و در قسمت ترکیبی نیز تاثیر توان مایکروویو به دلیل انرژی بالاتر غالب بود. نقطه ی بهینه ی عملیاتی برای دستیابی به کم ترین میزان رطوبت و حداقل زمان خشک کردن در شوک 900 وات و شرایط ترکیبی 450 وات و دمای80 درجه سانتی‏گراد رخ داد. افزایش توان مایکروویو سبب افزایش ضریب نفود موثر از 8-10×167/0 به 8-10×283/0 متر مربع بر ثانیه و کاهش متوسط انرژی فعال سازی از 429/17 به  074/2 کیلوژول بر مول شد. بهینه ی شرایط عملیاتی از لحاظ کیفیت ظاهری (رنگ سنجی) مربوط به خشک‏کردن با توان مایکروویو 900 وات و شرایط ترکیبی 450 وات و 80 درجه سانتیگراد بود که این نقطه به عنوان نقطه بهینه معرفی شد. در مجموع روش ترکیبی پیشنهادی نسبت به روش مایکروویو تنها، روشی موثر برای حفظ ویژگی های کیفی محصول بوده است و استفاده از آن در خشک‏کردن موسیر توصیه می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
99 تا 115
لینک کوتاه:
magiran.com/p2216214 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!