ارتباط بین کیفیت خواب و خودمدیریتی در مبتلایان به دیابت نوع دو

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

اختلالات خواب در بیماران دیابتی نوع دو به علت ایجاد مقاومت به انسولین عامل خطری برای تشدید بیماری به شمار می رود. از این رو بررسی عوامل موثر در بهبود خواب بیماران دیابتی یک ضرورت برای مراقبان سلامت است. مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط بین کیفیت خواب و خودمدیریتی در بیماران مبتلابه دیابت نوع دو انجام گرفته است.

روش بررسی

مطالعه حاضر از نوع توصیفی مقطعی است. تعداد 170 نفر از افراد مبتلا به دیابت نوع دو مراجعه کننده به مراکز درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی قزوین در سال 98-1397 به روش نمونه گیری در دسترس وارد مطالعه شدند. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه استاندارد کیفیت خواب Kathy Culpepper Richards و ابزار خودمدیریتی دیابت (DSMQ) استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 21 و آمار توصیفی/ تحلیلی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

نتایج نشان داد میانگین نمره کیفیت خواب مبتلایان به دیابت نوع 2، 90/25±89/49 (دامنه بین 100-0) و میانگین نمره خودمدیریتی 80/6±82/31 (دامنه بین 48-0) بود. نتایج حاصل از آزمون همبستگی پیرسون نشان داد ارتباط معنادار بین کیفیت خواب با خودمدیریتی وجود دارد (05/0<p). همچنین مدل رگرسیون خطی گام به گام نشان داد حیطه های بهداشتی و فعالیت فیزیکی خودمدیریتی و متغیرهای وضعیت تاهل و وزن بیماران تاثیر معناداری بر کیفیت خواب آن ها داشته است (05/0<p).

نتیجه گیری

نتایج مطالعه نشان داد افزایش میزان خودمراقبتی بیماران، استفاده از سیستم های بهداشتی و مراقبتی، افزایش میزان فعالیت روزانه و داشتن وزن پایین می تواند به عنوان یک پیش گویی کننده در بهبود کیفیت خواب بیماران باشد. بنابراین فراهم سازی برنامه های زیرساختی نظیر آموزش مداوم و ارایه برنامه های مراقبتی متناسب با بیماران دیابتی جهت بهبود فعالیت های خودمدیریتی، افزایش فعالیت فیزیکی روزانه، افزایش استفاده از سیستم های بهداشتی، کنترل وزن ایده آل، می تواند در بهبود کیفیت خواب این گروه از بیماران که سهم قابل توجهی از بیماری های مزمن جوامع را به خود اختصاص می دهند، موثر باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
238 تا 250
لینک کوتاه:
magiran.com/p2217197 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!