تبیین تجربه ی متخصصین تعلیم و تربیت و آموزش بهداشت درارزیابی روش ها و اثربخشی آموزش بهداشت در بین دانش آموزان دوره ی ابتدایی

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و اهداف

روش های ارزیابی آموزش بهداشت بخشی جدایی‌ناپذیر برنامه ی آموزش و پرورش برای همه ی دانش آموزان است. ارزیابی روش های آموزش بهداشت باید نمایشگر دانش ضروری، نگرش و مهارت‌ها باشد؛ لذا هدف پژوهش حاضر تبیین تجربه ی متخصصین تعلیم و تربیت و آموزش بهداشت جهت ارزیابی آموزش بهداشت در دوره ی ابتدایی است.

مواد و روش ها

مطالعه ی حاضر به صورت کیفی انجام گرفت که بر الگوی تفسیری استوار بود و با استفاده از رویکرد پدیدارشناسی به اجرا درآمد. این مطالعه با بهره گیری از شیوه ی جمع آوری اطلاعات به روش مصاحبه های نیمه ساختاریافته با 15 نفر از متخصصین تعلیم و تربیت و آموزش بهداشت با در نظر گرفتن معیارهای ورود فرآیند مطالعه اجرایی شد. به منظور تحلیل داده های مصاحبه شده از روشcolaizzi استفاده شد.

یافته ها

یافته ها مشتمل بر 1 طبقه ی اصلی (ارزیابی دانش آموزش بهداشت و ارتقای سلامت) و 30 طبقه ی فرعی بود که عبارت اند از: برگزاری امتحانات کتبی، کنفرانس، انجام درست تکالیف درسی، میزان مشارکت در کلاس، ارزیابی عملی، پرسش های کلاسی، ارزشیابی فعالیت های کلاسی، ارزشیابی خارج از کلاس، ارزشیابی از طریق فهرست مشاهدات، خودارزشیابی و ارزشیابی هم گروهان، پوشه ی تحصیلی، ثبت رویدادهای مهم از عملکرد دانش آموز، انجام آزمایش به صورت فردی و گروهی و... .

نتیجه گیری

بررسی تجارب متخصصین تعلیم و تربیت و ارزیابی آموزش بهداشت نشان داد که مشاهده ی تغییر رفتار دانش آموزان در طول زمان به عنوان روش ارزیابی آموزش بهداشت در دوره ی ابتدایی اثرگذار می باشد؛ لذا برنامه ریزی و اهمیت دادن به تدوین و اجرای دقیق برنامه-های درسی ارزیابی آموزش بهداشت، بایستی به تغییر رفتار دانش آموزان در طول زمان منجر شود.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
381 تا 392
لینک کوتاه:
magiran.com/p2217355 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!