ارزیابی اکوکاردیوگرافی داپلر طیفی پس از آرام بخشی با تزریق داخل وریدی مدتومیدین و زایلازین هیدروکلراید بر خروجی قلب و فواصل زمانی سیستولیک در بچه شترهای تک کوهانه (کملوس درومداریوس)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

پیشینه: 

اکوکاردیوگرافی داپلر طیفی (PW)، یک ابزار راحت و غیر تهاجمی برای اندازه گیری تغییرات برون ده قلبی (CO) بعد از تجویز داروهای آرام بخش می باشد، اما در مورد شترسانان این یک روش معمول نیست.

هدف

هدف از مطالعه حاضر ارزیابی تغییرات جریان خون خروجی از بطن چپ و راست LVOT) و (RVOT، CO و فواصل زمانی سیستولیک پس از تزریق داخل وریدی (IV) مدتومیدین (M) و زایلازین (X) با استفاده از اکوکاردیوگرافی داپلر طیفی می باشد.

روش کار

بیست نفر شتر نر تک کوهانه، نابالغ و به ظاهر سالم به چهار گروه (پنج حیوان در هر گروه) تقسیم شدند. مدتومیدین و زایلازین در دو دوز مختلف به ترتیب 10 و 20 میکروگرم/کیلوگرم و 2/0 و 4/0میلی گرم/کیلوگرم در داخل ورید وداج سمت چپ تزریق شدند. تاثیرات روی پارامترهای اکوکاردیوگرافی در چهار زمان قبل از تزریق، 3، 60 و 120 دقیقه بعد از تزریق بررسی شدند.

نتایج

یکپارچگی سرعت بر حسب زمان (VTI)، حداکثر/میانگین سرعت جریان Vmax) و (Vmean و حداکثر/میانگین فشار مقاومتی PGmax) و (PGmean در دریچه های آیورت و ششی کاهش یافت. زمان تخلیه بطن چپ (LVET) و LVET + مدت زمان قبل از تخلیه (PEP) کاهش یافت و PEP و PEP/LVET در همه گروه ها به جز گروه زایلازین با دوز کم، در 3 دقیقه پس از تجویز دارو افزایش یافت (P<0.05). کمترین مقدار VTI، سرعت (V)، PG و CO پس از 60 دقیقه در گروه زایلازین با دوز کم مشاهده شد (P<0.05).

نتیجه گیری:

 ارتباطی بین شدت و مدت زمان تغییرات در پارامترهای قلبی با نوع و دوز داروی تزریق شده وجود دارد. ما نتیجه گرفتیم که زایلازین و مدتومیدین باعث کاهش جریان خروجی بطن چپ و برون ده قلبی به صورت گذرا در شترهای سالم می شوند.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
257 تا 262
لینک کوتاه:
magiran.com/p2217953 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!