تشخیص تقلبات آبلیموهای مصرفی در شهر تبریز بر اساس اندازه گیری ترکیبات فنلی به دو روش اسپکترومتری و کروماتوگرافی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

لیموترش و آبلیمو که حاوی مقادیر بالایی از ویتامین C و ترکیبات آنتی اکسیدان طبیعی به شکل پلی فنل ها هستند، جایگاه ویژه ای در سبد غذایی خانوارهای ایرانی دارند. فلاونویید ها جزو ترکیبات پلی فنلی بوده و اریوسیترین، نارنجین و هسپریدین از مهم ترین فلاونوییدها هستند.

روش کار: 

بررسی مقدار و نوع پلی فنل ها و فلاونوییدها در این ماده غذایی یکی از ابزارهای پی بردن به اصالت آبلیموی طبیعی می باشند. در این تحقیق تعداد 65 نمونه آبلیمو (42 نمونه آبلیموی بسته بندی شده و 23 نمونه آبلیموی فله ای) از شهر تبریز خریداری و ترکیبات فنلی تام به روش اسپکترومتری و مقادیر سه ترکیب فلاونوییدی اریوسیترین، نارنجین و هسپریدین در آن با استفاده از روش کروماتوگرافی مایع، به منطور بررسی تقلبات احتمالی اندازه گیری شد.

یافته ها:

 میانگین مقدار تام ترکیبات پلی فنلی آبلیموهای بسته بندی شده و فله ای به ترتیب 275 و 303 میلی گرم در لیتر بدست آمد و در مجموع 9 نمونه (8/13%) با استاندارد ملی ایران مطابقت نداشته و غیر قابل مصرف تشخیص داده شد. در بررسی فلاونوییدها نتایج نشان داد که میانگین مقادیر اریوسیترین، هسپریدین و نارینجین به ترتیب 32/17، 31/28 و 43/80 بود و بر این اساس تعداد 33 نمونه (78/50%) از آبلیمو ها با استاندارد ملی ایران  منطبق نبود. در مطالعه حاضر دلیل غیراستاندارد بودن بیشتر نمونه های آبلیمو (8/78%)، دارا بودن ترکیب فلاونوییدی نارینجین بوده است.

نتیجه گیری: 

در روش اندازه گیری ترکیبات فلاونوییدی، 24 نمونه آبلیموی بیشتر (36% از نمونه ها) نسبت به روش اندازه گیری فنل تام، غیراستاندارد تشخیص داده شد و این موضوع نشان می دهد باتوجه به تقلب روزافزونی که در صنایع مختلف غذایی صورت می‫گیرد، لازم است نهادهای ناظر بر کیفیت بهداشتی مواد غذایی، از روش‫های جدید و کارآمد برای کشف تقلبات مواد غذایی و تامین سلامت جامعه استفاده نمایند.

زبان:
فارسی
صفحات:
459 تا 467
لینک کوتاه:
magiran.com/p2220577 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!