بررسی رابطه بین استرس شغلی و فشار کاری و تاثیر آنها بر عملکرد شغلی پرسنل بیمارستان‫های آموزشی دانشکده علوم پزشکی لارستان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

عوامل روانی تاثیر قابل توجهی در به وجود آمدن اختلالات و همچنین حوادث ناشی از کار دارند که بهبود شرایط روانی و توجه به این عوامل می‫تواند موجب افزایش سطح سلامت کارکنان گردد. این مطالعه با هدف بررسی نقش استرس شغلی و بار کاری ذهنی بر عملکرد شغلی پرسنل بیمارستان انجام شد.

روش کار

جامعه مورد مطالعه پرسنل بیمارستان‫های آموزشی شهرستان لارستان (لار، خنج و اوز) بودند که بر اساس روش سرشماری، 289 نفر از پرسنل این بیمارستان از تمامی واحدهای شغلی انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این مطالعه، پرسشنامه مشخصات دموگرافیک، پرسشنامه استرس شغلی OSIPOW، شاخص بار ذهنی کار ناسا (NASA-TLX) و پرسشنامه عملکرد شغلی Paterson بودند. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون‫های آماری ضریب همبستگی پیرسون، آزمون تی مستقل و ANOVA با استفاده از نرم افزارSPSS-21 استفاده شد.   

یافته ها

میانگین سنی شرکت کنندگان 52/8±16/34 بود. مطالعه حاضر نشان داد که میانگین نمره کل بار کاری ذهنی و استرس شغلی افراد بترتیب 01/18±28/63 و 96/25±45/151می باشد. همچنین توزیع فراوانی سطح استرس و عملکرد شغلی در اکثر پرسنل نشان داد که در سطح طبیعی و متوسط قرار دارند. بین نوع شغل و میزان درآمد با نمره کل بار کاری ذهنی ارتباط معنی داری دیده شد (05/0p<). در بررسی ارتباط بین استرس شغلی با متغیرهای دموگرافیک ارتباط معنی داری بین متغیر جنسیت با استرس شغلی دیده شد (05/0p<). ضریب همبستگی عملکرد شغلی با استرس شغلی در پرسنل بیمارستان نشان داد که بین این دو متغیر همبستگی معکوس و معنی داری وجود دارد، بطوریکه با افزایش استرس شغلی، عملکرد شغلی کاهش پیدا می‫کند.

نتیجه گیری

نتایج پژوهش نشان داد که بار کار ذهنی در شغل پرستاری نسبت به سایر مشاغل بالا می‫باشد و با افزایش استرس شغلی، عملکرد شغلی پرسنل نیز کاهش پیدا می‫کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
497 تا 506
لینک کوتاه:
magiran.com/p2220581 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!