تاثیر آموزش خودمراقبتی معنوی بر رنج مراقبتی مادران نوزادان بستری در بخش مراقبت های ویژه تنفسی بیمارستان های شهر ساری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

 بستری نوزاد در بخش مراقبت های ویژه ممکن است خانواده، خصوصا مادر را با چالش های زیادی روبه رو کند؛ طوری که خانواده در مواجهه با آن دچار ضربه و شوک شود. خودمراقبتی به عنوان یک فاکتور بارز در سلامت جسم و روان، در تطابق مادران با بیماری فرزندشان موثر است؛ بنابراین این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش خودمراقبتی معنوی بر رنج مراقبتی مادران نوزادان بستری در بخش مراقبت های ویژه تنفسی بیمارستان های شهر ساری انجام شد. 

مواد و روش ها

این مطالعه از نوع تجربی، روی 64 نفر از مادران نوزادان بستری که رضایت نامه کتبی را آگاهانه امضا کرده بودند، در بخش مراقبت های ویژه تنفسی بیمارستان های شهر ساری در سال 1398 انجام شده است. نمونه گیری به شیوه در دسترس و به صورت تصادفی ساده بود و نمونه ‍ ها به دو گروه آزمایش (32 نفر) و کنترل (32 نفر) تقسیم شدند. گروه آزمایش برنامه آموزش خودمراقبتی معنوی را در طی شش جلسه 60دقیقه ای به صورت یک روز در میان دریافت کردند. داده ها با استفاده از پرسش نامه جمعیت شناختی و مقیاس 22سوالی رنج (CBC) جمع آوری و در نرم افزار SPSS نسخه 25 وارد شد. سپس از آزمون های آماری تی مستقل، کای اسکویر، فیشر و تحلیل کوواریانس استفاده شد.

یافته ها

میانگین رنج مراقبتی قبل از مداخله در گروه آزمایش و کنترل به ترتیب 4/51±65/46، 7/29±62/68 بود که آزمون تی زوجی اختلاف معنی داری را نشان نداد (0/07=P). میانگین رنج مراقبتی بعد از مداخله به ترتیب 6/47±43/47 و 6/73±60/59 بود که آزمون تی زوجی اختلاف معنی داری را نشان داد (0/01>P). 

نتیجه گیری

نتایج این مطالعه نشان داد که آموزش خودمراقبتی معنوی موجب کاهش رنج مراقبتی مادران می شود؛ بنابراین کاربرد آن برای همه مراقبین پیشنهاد می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
284 تا 295
لینک کوتاه:
magiran.com/p2223195 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!