شناسایی و اختصاصات سویه های تولیدکنندۀ سم شیگا اشریشیا کلی جداشده از سطوح در تماس با گوشت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

 سروتیپ‌های تولید‌کننده سم شیگا باکتری اشریشیا کلی جزو مهم‌ترین عوامل نوپدید بیماری‌های مشترک انسان و حیوان به شمار می‌آیند که سبب بیماری‌هایی مانند کولیک خونریزی‌دهنده، سندرم اورمی‌همولیتیک و ترومبوسایتوپنیای ترومبوتیک در انسان می‌شوند. مطالعه حاضر با هدف تعیین آلودگی سطوح مرتبط با گوشت به اشریشیا کلی O157:H7 و تعیین حضور ژن‌های حدت در سروتیپ‌های جداشده به روش PCR اجرا شد.

مواد و روش‏‏ها: 

در مطالعه حاضر، تعداد 111 نمونه از کشتارگاه‌ها و مراکز عرضه‌کننده گوشت دریافت شدند که تعداد 55 نمونه (54/49 درصد) به کمک آزمون‌های تشخیصی، اشریشیا کلی تشخیص داده شدند؛ سپس جدایه‌های تایید‌شده برای بررسی وجود اشریشیا کلی O157:H7 و تعیین حضور ژن‌های حدت (Stx1،Stx2،eaeوHly) به روش PCR بررسی شدند.

نتایج

 باکتری E.coli O157 تنها در 14 نمونه (61/12 درصد) متعلق به کشتارگاه و از این تعداد، سروتیپ E.coli O157 :H7 تنها در 2 جدایه (8/1 درصد) تشخیص داده شد. پس‌از انجام PCR مشخص شد تعداد 4 جدایه حاوی ژن‌های Stx1،Stx2وHly، 2 جدایه حاوی ژن‌های Stx1،eae و Hly، 3 جدایه حاوی ژن‌های Stx1 و Hly، 1 جدایه حاوی ژن‌های Stx2 و eae و 3 جدایه حاوی ژن Hly هستند و 1 جدایه هیچ‌کدام از ژن‌ها را ندارد.

بحث و نتیجه‏ گیری:  

بر اساس نتایج مطالعه حاضر، محیط کشتارگاه و سطوح مرتبط با گوشت منابع مهمی برای آلودگی لاشه‌ها به سروتیپO157: H7 باکتری اشریشیا کلی و به‌خطرافتادن مصرف‌کنندگان هستند؛ ازاین‌رو، انجام اقدام‌های بهداشتی و ضدعفونی در کشتارگاه‌ها به‌شدت توصیه می‌شود.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
15 تا 23
لینک کوتاه:
magiran.com/p2223341 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!