بررسی آثار ناشی از انفجار بر ساختمان های دارای سیستم دیوار برشی فولادی طراحی شده برای مقاومت در برابر بارهای متعارف لرزه یی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

با توجه به وقوع حوادث متعدد تروریستی در سال های اخیر، در این مقاله رفتار قاب های فولادی با سیستم مقاوم جانبی دیوار برشی فولادی تحت انفجارهای مختلف بررسی می شود. بدین منظور تعداد 20 قاب با تعداد طبقات و عرض های مختلف طراحی شده است و سپس هرکدام در نرم افزار اجزای محدود اپنسیس مدل سازی شده اند و با 4 سناریوی انفجاری به تحلیل دینامیکی غیرخطی آنها پرداخته شده است. گریز، شتاب بام و نیز شکل پذیری دیوار برشی بررسی شده اند. نتایج نشان می دهد که این سیستم تحت انفجار، در سازه های بلند رفتار مناسب تری نسبت به سازه های کوتاه دارد. علاوه بر آن، در این نوع بارگذاری رفتار کلی سیستم به ترتیب در سازه های بلند، کوتاه و متوسط به صورت خمشی، برشی و خمشی برشی است. هم چنین، ملاحظه می شود که در سازه های با ارتفاع متوسط و بلند، بیشینه ی شتاب افقی بام در ارتعاش آزاد رخ می دهد؛ در حالی که در سازه های کوتاه، این مقدار حین بارگذاری رخ می دهد. علاوه بر این، برای کلیه ی سازه ها بیشینه ی جابه جایی افقی بام در ارتعاش آزاد رخ می دهد؛ به طوری که با افزایش تعداد طبقات، این مقدار دیرتر اتفاق می افتد.

زبان:
فارسی
صفحات:
117 تا 129
لینک کوتاه:
magiran.com/p2225874 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!