نظریات هنری پیت موندریان در باب شش اصل نقاشی نئوپلاستیک
علیرغم نقش کلیدی نقاش هلندی پیت موندریان در به کمال رساندن نقاشی انتزاعی در نیمه اول قرن بیستم، غیبت تحقیقی جامع حول محور اصول نظری نقاشی نئوپلاستیک بچشم میخورد. در تحقیقات پیشین، پژوهشگران عمدتا به بررسی زندگی هنری موندریان و عواملی همچون تاثیر نظریات هنرمندان و فیلسوفان بر تغییر سبک او از نقاشی طبیعتگرا به نقاشی نئوپلاستیک پرداخته اند. مضاف بر این، تحلیل بصری نقاشیها عمدتا در غیاب نوشته های تیوریک و بالاخص اصول نقاشی نئوپلاستیک موندریان ارایه شده است. با وجود اهمیت و رابطه نزدیک بین نوشته های تیوریک- فلسفی و نقاشیهای نئوپلاستیک، بندرت تحلیلی جامع بر شش اصل نئوپلاستیسیزم که این نقاش در سال 1926 تدوین کرد، انجام یافته است. با عنایت به اهمیت محوری قواعد نقاشی نئوپلاستیک، هدف این مقاله بررسی شش اصل نئوپلاستیسیزم با تحلیلی جامع برنوشته های موندریان بین سالهای 1917 تا 1926 میباشد. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی-بصری و متکی بر منابع کتابخانه ای است. در انتهای این مقاله، خواننده به درک جامعی از نظریات هنری موندریان در رابطه با اصول ششگانه نئوپلاستیسیزم میرسد. آگاهی از این قواعد و مفاهیم اساسی کمک شایانی به مخاطبان در خوانش، نقد و درک بصری نقاشیهای نئوپلاستیک در ارتباط با مفاهیم کلیدی همچون عناصر نقاشی، فرم و فضا، هارمونی و ریتم خواهد کرد.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.