واکاوی نقش سلسله مراتب در مجموعه های فرهنگی-زیارتی با رویکرد ادب حضور؛ نمونه موردی: بقعه پیر تاکستان
معماری همواره به عنوان ابزاری مادی، بیانگر و انتقال دهنده معنا و مفاهیم والای انسانی است که ریشه در اصول، اعتقادات و اندیشه یک قوم دارد. در حقیقت همچون پلی از عالم صورت به جهان معنا برای متجلی نمودن روح هستی گردد. در دنیای پر هرج و مرج امروزی همراه با هزاران ایده و سبک طراحی، پیدا کردن اصول مطلوب بسیار سخت و دشوار است و باعث سردرگمی افراد میشود. یکی از بهترین و مطمئن ترین راه ها برای استخراج این اصول و استفاده به عنوان دستورالعمل طراحی، تحلیل بناهای قدیمی است. یکی از مسایلی که در معماری امروز به دست فراموشی سپرده شده، اصل سلسله مراتب است. درحالیکه این موضوع به خوبی و به وفور در معماری گذشته استفاده میشده است. سلسله مراتب و ادب حضور در سنت و فرهنگ ایرانی از ارکان اصلی بوده که میتوان تجلی آن را در همه هنرها بهخصوص معماری به منصه ظهور رساند. حال این مقاله در نظر دارد تا با استفاده از روش توصیفی – تحلیلی و مرور متون تاریخی و ادبی به اثبات اهمیت این موضوع میپردازد. درنهایت تجلی آن را در بنای تاریخی بقعه پیر تاکستان موردبررسی قرار داده است.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.