بهینه سازی استراتژی های نگهداری و تعمیر پل های بتنی راه آهن شمال و شمالشرق 2 (محور زیرآب- گرگان) با استفاده از الگوریتم بهینه سازی انبوه ذرات چندهدفه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

امروزه حمل و ا نقل یکی از ارکان صلی رونق اقتصادی در جهان محسوب می شود و یکی از مهم ترین ابزار حمل و نقل در ایران و جهان، راه آهن است که دلیل اصلی آن هزینه مناسب در مقابل قابلیت جابه جایی و انتقال حجم زیادی از مسافر و کالا می باشد. افزایش جمعیت و توسعه مراودات اقتصادی باعث شده تا میزان بهره برداری از زیرساخت های حمل و نقل و به خصوص راه آهن افزایش یابد. کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست و با توجه به اینکه سامانه ی ریلی کشور از قدیمی ترین شریان های حمل و نقل می باشد، در معرض بحران استهلاک و تخریب قرار دارد. پل ها به عنوان مهم ترین زیرساخت راه و راه آهن، بیشترین آسیب پذیری را در پدیده ی افزایش بهره برداری دارند که در سال های اخیر نشانه هایی از این آسیب پذیری در نقاطی از سامانه ی ریلی کشور دیده شده و مسیولین امر را به فکر انداخته است. نکته ی حایز اهمیت این است که اگر تمهیدات تعمیر و نگهداری منظم و مقاوم سازی جهت افزایش ظرفیت این پل ها دیده نشود بهینه سازی انبوه ذرات چندهدفه استفاده شده است. همچنین با توجه به چهار سناریو جهت انتخاب تعداد پل های تحت تعمیر و 16 حالت مسئله جهت حل توسط الگوریتم تعریف ، عواقب جبران ناپذیری در پی خواهد داشت. تحقیق حاضر پیرو تمامی موارد مذکور و با هدف کمک به سیستم مدیریت پل ایران، با مطالعه ی موردی روی پل های بتنی قطعه ی زیرآب - گرگان محور گرمسار - گرگان راه آهن شمال و شمالشرق 2 جمهوری اسلامی ایران به بهینه سازی اقدامات اصلاحی آن ها پرداخته است. برای بهینه سازی اقدامات اصلاحی از الگوریتم فراابتکاری شده، حالت های مناسب و بهینه در سناریوها و بودجه های مختلف، با هدف به کارگیری در استراتژی های تعمیر و نگهداری و کسب بیشترین اثربخشی معرفی شدند.

زبان:
فارسی
صفحات:
251 تا 271
لینک کوتاه:
magiran.com/p2228780 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!