تحلیل جغرافیایی نتایج و نقشه های انتخاباتی دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی (حوزه های انتخابیه: بیرجند، درمیان و خوسف)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

یکی از زیرشاخه های حوزه مطالعات جغرافیای انتخابات، تحلیل جغرافیایی نتایج و ترسیم نقشه های انتخاباتی آن است. این مطالعات ضمن تشریح وضعیت پراکندگی آرای نامزدها،  احزاب و جناح های سیاسی، نقاط قوت و ضعف و ناتوانی و نیرومندی پایگاه های آن ها را در حوزه ها و مکان های جغرافیایی گوناگون نشان می دهند. نقشه های یادشده که بر اساس شاخص های جغرافیایی ترسیم و تحلیل می شود، بیانگر آن است که جاهای گوناگون جغرافیایی در انتخابات چگونه رای می دهند؛ بنابراین، ترسیم نقشه های انتخاباتی دقیق و مبتنی بر شاخص های جغرافیایی می تواند تاثیر زیادی در تدوین سند راهبردی مناسب برای نامزدهای انتخاباتی و هم چنین میزان موفقیت آن ها به عنوان پیروز انتخابات داشته باشد. پژوهش حاضر از نوع و با هدف تحقیقات کاربردی و به روش توصیفی تحلیلی است. در جمع آوری مطالب تلفیقی از روش کتابخانه ای و اینترنتی و در تجزیه وتحلیل آمارها و ترسیم نقشه ها و نمودارها از نرم افزارهای Excel و Arc GIS استفاده شده است. یافته ها و نتایج تحقیق بیانگر آن است که زادبوم یا محل تولد نامزدها تاثیر زیادی در آرای آن ها داشته است. البته سهم شهروندان شهرستان خوسف در این میان بیش تر بوده و ساکنان شهرستان خوسف نسبت به دیگر شهرستان های استان، به شاخص جغرافیایی زادبوم نامزدها اهمیت بیش تری می دهند. نیز بیش ترین پایگاه رای نامزدهای اصلاح طلب و مستقل در شهرها و شعب ثابت و نامزدهای اصولگرا در روستاها و شعب سیار بوده است. مکان استقرار شعبه های اخذ رای در شمار آرای دو جناح اصلاح طلب و اصولگرا متفاوت است؛ صلاح طلبان در مکان های آموزشی و اصولگرایان در مکان های مذهبی و نظامی وضعیت مطلوب تری دارند. در بین سه شهرستان، شهرستان خوسف بیش ترین گرایش به سمت اصولگرایان و همین موفقیت نزد اهل سنت به خصوص در شهرستان مرزی درمیان از آن نامزدهای مستقل بوده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
87 تا 120
لینک کوتاه:
magiran.com/p2229076 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!