بررسی نظر سرپرستاران درباره تاثیر عوامل انگیزشی در بکارگیری اصول مدیریت بخش در بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

انگیزه ها"چراهای رفتار بشری را تشکیل می دهند و موجب آغاز و ادامه فعالیت شده و جهت کلی رفتار بشر را معین می نمایند. سر پرستاران در تیم بهداشتی درمانی به عنوان اولین سطح مدیریت، نقش مهمی را در رشد و سازماندهی بیمارستان ایفا می نمایند، لذا در ک صحیح نیازها و عوامل انگیزشی موثر در بکارگیری اصول مدیریت از جمله روش هایی است که سبب بهبود نقش ها خواهد شد.

هدف

هدف از انجام این تحقیق تعیین نظر سر پرستاران درباره تاثیر عوامل انگیزشی در بکارگیری اصول مدیریت بخش در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران در سال 1380 بوده است.

مواد و روش کار

این پژوهش یک مطالعه توصیفی است و جامعه مورد مطالعه کلیه سرپرستاران شاغل در بخش های عمومی و تخصصی بیمارستان های وابسته به این دانشگاه بودند که بیش از یک سال سابقه سر پرستاری داشتند. تعداد نمونه ها 40 نفر و با استفاده از فرمول حجم نمونه، به روش تصادفی مرحله ای تعیین گردیدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ای مشتمل بر دو بخش بود که به صورت تک مرحله ای و یک بار مورد استفاده قرار گرفت. بخش اول پرسشنامه شامل مشخصات فردی و بخش دوم شامل 30 سوال درباره عوامل انگیزشی درونی و بیرونی بود.

نتایج

نتایج بیانگر آن بود که از نظر کلیه سر پرستاران (100٪) میزان تاثیر عوامل انگیزشی درونی در بکارگیری اصول مدیریت در بخش در حد زیاد است، در حالیکه 55 درصد سرپرستاران میزان تاثیر عوامل انگیزشی بیرونی در بکارگیری اصول مدیریت بخش را در حد زیاد اعلام نمودند. همچنین آزمون های آماری ارتباط معنی داری میان نظر سر پرستاران درباره تاثیر عوامل انگیزشی و سن (0/ 001>p)، جنسیت(0/01 >p) و سوابق کار در پرستاری (0 / 05 >P)نشان دادند.

نتیجه گیری نهایی

بطور کلی نتایج مطالعه نشان داد که سرپرستاران عوامل انگیزشی درونی را بیش از عوامل انگیزشی بیرونی در بکارگیری اصول مدیریت بخش موثر می دانند.

زبان:
فارسی
صفحات:
50 تا 57
لینک کوتاه:
magiran.com/p2234031 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!