ارزیابی خواص پروبیوتیکی 19 سویه لاکتوباسیلوس گاسری، پلانتاروم، اسیدوفیلوس و فرمنتوم جدا شده از منابع انسانی و غذایی در شرایط آزمایشگاهی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

یکی از نقش های سودمند باکتری های پروبیوتیک در بدن انسان و حیوانات، تاثیر گذاری آنها بر بلوغ سلول های ایمنی و تولید آن ها در روده است. در تحقیق حاضر قابلیت زنده مانی در محیط اسیدی pH معادل 2.5، پپسین-پانکراتین، مقاومت در برابر نمک صفراوی، قابلیت چسبندگی، تست مقاومت به آنتی بیوتیک با اندازه گیری حداقل غلظت بازدارنگی روی آمپیسیلین، کانامایسین، اریترومایسین، کلرامفنیکل و تتراسایکلین، خود انبوهش و هم انبوهش در تداخل با 3 پاتوژن روده انسانی (اشرشیاکلی(O157:H7 NCTC 12900)، سالمونلا انتریدیدیس (ATCC 13076)، لیستریا مونوسایتوژنز (ATTC 7644)) بررسی شد. از لحاظ تحمل شرایط اسیدی همه سویه ها به جز 61، LF 55 و F قابلیت زنده مانی بالایی داشتند. سویه هایLF 56 ، 57 LF،LF 55 ، O ،F و سویه های LF 56،57  LF، A7 به ترتیب بالاترین میزان تحمل به آنزیم پانکراتین و پپسین را از خود نشان دادند. همه سویه ها به جز 49، 52b وLa5، مقاومت بالایی دربرابر نمک صفراوی داشتند. در بین 19 سویه، لاکتوباسیلوس گاسری به میزان 62.90 درصد بالاترین میزان متوسط چسبندگی را داشت. لاکتوباسیلوس پلانتاروم LF 56 و گاسری54 C  روی سه باکتری بیماری زا با مقادیر متوسط 75.31 و 33 درصد به ترتیب بالاترین درصد میانگین خود انبوهش و هم انبوهش را داشتند. با وجود حساسیت سویه های مختلف لاکتوباسیلوس پلانتاروم به آنتی بیوتیک های مورد آزمون، M8 وM11 روی کانامایسین و کلرامفنیکل، LF 55 روی آمپیسیلین،D  روی کلرامفنیکل و61 روی کانامایسین، تتراسایکلین و کلرامفنیکل مقاومت داشتند. لاکتوباسیلوس گاسری روی آمپیسیلین، اریتروماسین و تتراساکلین مقاومت متوسط و لاکتوباسیلوس فرمنتوم روی آمپیسیلین و اریترومایسین مقاومت خوبی از خود نشان دادند. در بین 19سویه ، لاکتوباسیلوس گاسری با منشاء انسانی از لحاظ آزمون های پروبیوتیکی با تکیه بر (تحمل شرایط آنزیم پانکراتین، اسیدی، صفراوی، هم انبوهشی با پاتوژن ها و چسبندگی) بهترین شرایط را دارا بود که می تواند بافت اپیتلیوم روده را از عوامل بیماری زا محافظت و جانشین باکتریایی خوبی برای کاربرد پروفیلاکتیک و پیشگیری از عفونت های روده و تقویت سیستم ایمنی بدن باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
215 تا 231
لینک کوتاه:
magiran.com/p2236724 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!