پیش بینی اعتیاد به اینترنت بر اساس متغیرهای احساس تنهایی و کیفیت خواب با میانجی گری تنظیم هیجان در زنان متاهل

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

«اعتیاد به اینترنت» یک مسئله جدی در بهداشت عمومی در سراسر جهان است. مطالعات اخیر، حکایت از روند رو به افزایش این اعتیاد در زنان متاهل دارد؛ بنابراین پژوهش حاضر به منظور پیش بینی اعتیاد به اینترنت بر اساس متغیرهای احساس تنهایی و کیفیت خواب، با میانجی گری تنظیم هیجان در زنان متاهل انجام شد.

روش پژوهش

روش پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی با روش معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش، زنان متاهل شهر تهران در سال 1399 بودند که 363 نفر از آن ها به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسش نامه های اعتیاد اینترنتی دیویس (2001)، فرم کوتاه شده مقیاس احساس تنهایی اجتماعی - عاطفی بزرگسالان دیتوماسو و همکاران (2004)، کیفیت خواب پیتزبورگ (1989) و پرسش نامه تنظیم هیجان گراس و جان (2003) بود.

یافته ها

تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل معادلات ساختاری از طریق روش های آماری همبستگی، رگرسیون و تحلیل مسیر، نشان داد که مدل پژوهش از برازش خوبی برخوردار است. تمام روابط مستقیم و غیرمستقیم تایید شدند و متغیرهای احساس تنهایی و کیفیت خواب با میانجی گری تنظیم هیجان، قابلیت پیش بینی اعتیاد به اینترنت در زنان متاهل را نشان دادند (05/0<P).

نتیجه گیری

با توجه به یافته ها، به نظر می رسد که علاوه بر آموزش های لازم برای استفاده بهینه از اینترنت، تمهیداتی جهت کاهش احساس تنهایی از طریق بهبود روابط بین فردی به ویژه رابطه زناشویی، افزایش کیفیت خواب از طریق آموزش بهداشت خواب و بهبود راهبردهای تنظیم هیجان از طریق کنترل و بروز صحیح هیجانات در زنان متاهل اندیشیده شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
574 تا 596
فایل متن این مقاله در مگیران وجود ندارد!
دسترسی به متن مقالات تنها در صورت اعلام موافقت و همراهی نشریات با مگیران امکان پذیر است.
شایان ذکر است خدمات مگیران به نشریات به صورت رایگان ارایه می‌شود. کافی است هر نشریه ضمن اعلام موافقت کتبی خود با این خدمات فایل PDF مقالات را در اختیار ما قرار دهد.
شما نیز می‌توانید با پیشنهاد استفاده از خدمات مگیران به نشریه‌ای که مقاله شما در آن منتشر شده‌است آن را از این طریق در اختیار کاربران این پایگاه مرجع قرار دهید.