تاثیر اسانس آویشن به همراه پد جاذب بر کیفیت و ماندگاری فیله کپور نقره ای (Hypophthalmichthys molitrix) طی نگهداری در یخچال

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

استفاده از پد جاذب در محصولات بسته بندی شده سبب حفظ کیفیت و افزایش بازارپسندی می گردد. اما تجمع مواد مغذی در پد جاذب موجب فراهم شدن محیط رشد برای میکروارگانیسم های عامل فساد می گردد. لذا، استفاده از ترکیبات ضد میکروبی در پد جاذب برای کنترل رشد میکروارگانیسم ها ضروری می باشد. هدف این پژوهش مطالعه تاثیر پد جاذب حاوی اسانس برگ آویشن بر تغییرات شیمیایی و میکروبی فیله کپور نقره ای طی نگهداری در یخچال می باشد. بدین منظور 10 میلی لیتر اسانس 5/1 درصد برگ آویشن در تیمارهای مختلف به پد و فیله ها افزوده، سپس بسته بندی و در یخچال (4 درجه سانتی گراد) نگهداری شدند. فراسنجه های شیمیایی شامل شاخص پراکسید (PV)، شاخص تیوباربیتوریک اسید (TBA) و مجموع بازهای نیتروژنی فرار (TVB-N) و شاخص میکروبی در روزهای صفر، 3، 6، 9، 12 و 15 اندازه گیری شدند. تفاوت معنی داری بین pH تیمار های حاوی اسانس و شاهد در روزهای آخر نگهداری مشاهده گردید (05/0>p). نتایج نشان داد که میزان PV، TBA و TVB-N تیمارها در مدت زمان نگهداری در یخچال  به صورت معنی داری افزایش یافت و کمترین افزایش معنی دار به ترتیب در فیله حاوی اسانس (10 میلی لیتر اسانس 5/1 درصد آویشن)، پد حاوی اسانس (10 میلی لیتر اسانس 5/1 درصد آویشن) و شاهد مشاهده گردید. میزان بار باکتریایی کل و سرماگرا در تیمارها طی نگهداری در یخچال به طور معنی داری افزایش یافت (05/0>p). اما این افزایش در فیله های حاوی اسانس نسبت به سایر تیمارها کمتر بوده است. براساس نتایج این تحقیق می توان نتیجه گیری کرد که پد جاذب حاوی اسانس برگ آویش سبب حفظ کیفیت و افزایش زمان ماندگاری فیله کپور نقره ای طی نگهداری در یخچال گردید.

زبان:
فارسی
صفحات:
187 تا 198
لینک کوتاه:
magiran.com/p2238334 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!