بررسی و مقایسه میزان تغییرات نابجای متیلاسیون توالی DNA پروموتوری ژن TLR4 در بیماران مبتلا به بیماری التهابی روده و افراد سالم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

شیوع بیماری های التهابی روده با توجه به گزارش های وزارت بهداشت ایران رو به افزایش است. نقش عملکردی ژن TLR4 به عنوان واسطه پاسخ های ایمنی ذاتی به میکروب های بیماری زای دستگاه گوارش و ارتباط آن با تغییرات اپی ژنتیک در پاتوژنز این بیماری دارای اهمیت است. هدف ما بررسی تغییرات نابجای متیلاسیون توالی  DNAپروموتوری ژن  TLR4در بیماران التهابی روده و ارزیابی این ژن به عنوان یک بیومارکر جهت تشخیص در این بیماری است.

مواد و روش ها:

 این مطالعه تجربی، از نوع مورد-شاهدی بر روی DNA استخراج شده از خون محیطی 35 بیمار مبتلا به بیماری های التهابی روده و 20 فرد سالم به عنوان کنترل انجام گرفت. به منظور بررسی تغییرات متیلاسیون پروموتر توالی DNA ژن TLR4 در بیماران مبتلا به بیماری التهابی روده و افراد سالم از تکنیک (HRM) High resolution melting استفاده شد.

نتایج

طبق یافته های حاصل از این مطالعه، تجزیه وتحلیل سطح متیلاسیون نواحی CPG پروموتور ژن TLR4، اختلاف آماری معنی داری در مقایسه بین 35 بیمار التهابی روده و 20 فرد سالم نشان نداد (525/0=p). همچنین در این مطالعه تغییرات متیلاسیون در ارتباط با ویژگی های کلینیکوپاتولوژیک انجام شد که ارتباط معناداری مشاهده نگردید. در مقایسه بین سطح متیلاسیون در قوم فارس نسبت به سایر قوم های کرد، لر، ترک، گیلانی، عرب، مازندرانی و افغان ارتباط معنادار مشاهده گردید (035/0=p).

نتیجه گیری:

 این مطالعه نشان داد که ارتباط معنی داری از مقایسه سطح متیلاسیون توالی پروموتوری ژن TLR4 در خون بین بیماران التهابی روده و افراد سالم وجود ندارد، لذا متیلاسیون توالی پروموتوری ژن TLR4 مارکری اختصاصی در خون محیطی جهت تشخیص و درمان بیماری التهابی روده نیست.

زبان:
فارسی
صفحات:
2636 تا 2644
لینک کوتاه:
magiran.com/p2243496 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!