حذف بیس فنل A از آب با استفاده از فرایند فوتوکاتالیستی Fe2O3/ZnO در حضور نور مرئی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

بیس فنل A از آلاینده های آب بوده که مختل کننده غدد درون ریز و مقاوم به تجزیه بیولوژیکی می باشد. هدف از این مطالعه، بررسی عملکرد فرایند فوتوکاتالیستی در حضور نور مریی با استفاده از کاتالیست Fe2O3/ZnO جهت تجزیه BPA از آب آلوده بوده است.

روش ها

مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی و به صورت ناپیوسته بر روی نمونه های آب آلوده ساخته شده در آزمایشگاه انجام شد. در این مطالعه از کاتالیست Fe2O3/ZnO در حضور نور مریی به منظور تجزیه بیس فنل A استفاده شد و تاثیر پارامترهایی مانند pH محلول، دوز کاتالیست، غلظت بیس فنل A و رادیکال خواری بر کارایی حذف بررسی گردید. کینتیک تجزیه و مشخصات کاتالیست توسط آنالیزهای XRD، SEM، DRS، EDX و BET مطالعه شد.

نتایج

آنالیز BET نشان داد مساحت سطح Fe2O3/ZnO برابر با  15/86m2/g و باندگپ هم eV 2/7 می باشد. بالاترین راندمان حذف BPA در pH خنثی بدست آمد که با توجه به تفسیر pKa و pHpzc منطقی است. با افزایش دوز کاتالیست تا 0/04 گرم بر لیتر راندمان حذف افزایش و این دوز بهینه انتخاب شد. با افزایش غلظت BPA راندمان حذف کاهش یافت. کینتیک تجزیه BPA از شبه درجه اول تبعیت نموده و با افزایش غلظت از mg/l 10 به 100، ثابت تجزیه از -1min  0/0212 به 0/0022 کاهش یافت. تست رادیکال خواری موید نقش رادیکال هیدروکسیل (HO●) و حفره (+h)، در تجزیه BPA بود.

نتیجه گیری

با توجه به راندمان بالای فرایند فوتوکاتالیستی Fe2O3/ZnO در حضور نور مریی، کاربرد آن برای تجزیه ترکیبات مقاوم از آب های آلوده پیشنهاد می گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
22 تا 35
لینک کوتاه:
magiran.com/p2243614 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!