مقایسه آزمون ماست با کیت تجاری برای تشخیص باقیمانده آنتی بیوتیک در شیر خام و پاستوریزه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه مطالعه

  از آنتی بیوتیک ها به طور گسترده برای درمان حیوانات مزرعه ای استفاده می شود. از آنجا که انسان ها از محصولات تولیدشده از حیوانات استفاده می کنند، استفاده نامناسب از آنتی بیوتیک ها در حیوانات باعث اختلالات متعدد در انسان می شود. شیر از جمله این مواد غذایی است که در صورت استفاده از آنتی بیوتیک تحت تاثیر قرار گرفته و آنتی بیوتیک در آن باقی خواهد ماند.  

هدف

این مطالعه برای ارزیابی باقیمانده آنتی بیوتیک در شیر خام و پاستوریزه تولیدشده در استان چهارمحال و بختیاری به وسیله آزمون های چهار بشقابی (Four plate Test)، آزمون ماست ((Yogurt Test و آزمون کوپن (Copan Test) به اجرا در آمد.

روش کار

به این منظور 146 نمونه شیر خام و 56 نمونه شیر پاستوریزه به طور تصادفی از گاوداری ها و کارخانه های تولید فراورده های لبنی اخذ گردید. حضور باقیمانده آنتی بیوتیک در نمونه ها به وسیله آزمون های چهار بشقابی، آزمون ماست و آزمون کوپن ارزیابی شد. همچنین حساسیت این آزمون ها برای آنتی بیوتیک های پنی سیلین و تتراسایکلین مقایسه شد.

نتایج

در مجموع 9/8 درصد از شیرهای خام و 12 درصد از شیرهای پاستوریزه حاوی باقیمانده آنتی بیوتیک بودند که از این بین در 2 درصد از آنها میزان باقیمانده آنتی بیوتیک از میزان مجاز بیشتر بود. با توجه به نتایج بین آزمون چهار بشقابی و آزمون های ماست و کوپن اختلاف آماری معنی داری برای تشخیص پنی سیلین و تتراسایکلین در شیر وجود داشت (05/0p < /em><) ولی آزمون آماری نشان داد که بین آزمون ماست و آزمون کوپن اختلاف آماری معنی داری برای تشخیص این آنتی بیوتیک ها در شیر وجود ندارد (05/0p < /em>>).

نتیجه گیری نهایی:

 بر این اساس می توان از آزمون ماست به عنوان یک آزمون با حساسیت مناسب، ارزان و آسان برای تشخیص باقی مانده آنتی بیوتیک های پنی سیلین و تتراسایکلین در شیر استفاده کرد

زبان:
انگلیسی
صفحات:
394 تا 401
لینک کوتاه:
magiran.com/p2243639 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!