مقایسه تطبیقی برنامه آموزشی دوره دکتری پرستاری ایران با دانشگاه تورنتو در کانادا، UC Davis کالیفرنیا و منچستر انگلستان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف

تضمین کیفیت آموزش عالی به ویژه آموزش دکتری یکی از دغدغه ها و اولویت های برنامه ریزان عرصه آموزش عالی هست. تطبیق، مقایسه و تحلیل ابعاد مختلف برنامه های آموزشی با سایر کشورها، در رفع این دغدغه بسیار موثر است. لذا این مطالعه باهدف مقایسه تطبیقی برنامه دکتری پرستاری ایران و دانشگاه تورنتو در کانادا، UC Davis کالیفرنیا و منچستر انگلستان انجام شد.

مواد و روش کار

این مطالعه به روش توصیفی-تطبیقی در سال 1399 انجام شد. از الگوی چهار مرحله بردی جهت توصیف، تفسیر، هم جواری و مقایسه نظام آموزش دانشکده های پرستاری ایران با دانشکده های پرستاری تورنتو در کانادا (دانشکده بلومبرگ)، UC Davis کالیفرنیا (دانشکده پرستاری بتی ایرن مور) و منچستر انگلستان در مقطع دکتری استفاده شد. جستجوی اینترنتی در سایت های دانشگاه های مذکور صورت پذیرفت. سپس، داده های استخراج شده بر اساس هدف پژوهش، طبقه بندی و مورد مقایسه قرار گرفت.

یافته ها:  

برنامه هر چهار دانشگاه بر اساس اصول برنامه ریزی استراتژیک دارای رسالت، چشم انداز و ارزش ها است. در ایران ورود به دوره دکتری نیاز به آزمون ورودی دارد. ولی در سایر دانشگاه ها این گونه نیست. بیشترین واحد روش تحقیق حضوری و سمینار در UC DAVIS برگزار می شود. در دانشگاه های ایران و UC DAVIS کالیفرنیا حمایت مالی از دانشجو صورت می گیرد ولی در دانشگاه منچستر باید تاییدیه رسمی حمایت مالی دانشجو و تامین بودجه به دانشگاه ارایه شود. دانشگاه منچستر بیشترین زمان دوره پژوهشی را دارد ولی در سه دانشگاه دیگر دوره ها حضوری و پژوهشی هستند. دانشگاه منچستر دارای دوره های نیمه وقت و آموزش از راه دور نیز هست.

بحث و نتیجه گیری:  

از نقاط قوت برنامه دکترای در ایران، منطبق بودن ارزش ها و باورهای برنامه بر اساس نظام ارزش های اسلامی، حمایت مالی دانشجو و برگزاری کلاس ها به صورت حضوری است. از نقاط ضعف آن می توان عدم توجه بر برگزاری دوره های دکتری بالینی، عدم امکان انتخاب دانشجو به صورت اختیاری توسط دانشکده، عدم برنامه ریزی برای دروسی باهدف تربیت هییت علمی، عدم استفاده از کلاس های آنلاین در دوره دکتری است. لذا، بر اساس تجارب کشورهای پیشرفته و نیازهای جامعه ایرانی، باید نقاط ضعف را اصلاح و نقاط قوت را تقویت کنیم.

زبان:
فارسی
صفحات:
701 تا 714
لینک کوتاه:
magiran.com/p2245286 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!