ارتباط بین ناهنجاری های سربه جلو و هایپرکایفوزیس سینه ای با عملکرد ریوی، ناهنجاری های ستون فقرات، دامنه حرکتی و قدرت عضلات گردن و شانه: یک مطالعه مقطعی

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و اهداف

در جستجوی منابع مشخص شد رابطه بین ناهنجاری های سربه جلو و هایپرکایفوزیس با برخی فاکتورهای فیزیکی افراد مبتلا نامعلوم است؛ بنابراین هدف مطالعه حاضر بررسی ارتباط بین ناهنجاری های سربه جلو و هایپرکایفوزیس با عملکرد ریوی، ناهنجاری های ستون فقرات، دامنه حرکتی و قدرت عضلات گردن و شانه بود.

مواد و روش ها

در مطالعه توصیفی همبستگی حاضر، پس از غربالگری 80 دانشجو با خط کش منعطف و ابزارهای ارزیابی پاسچر، 40 آزمودنی دارای معیارهای ورود به مطالعه به عنوان نمونه به صورت هدفمند انتخاب شدند و متغیرهای تحقیق توسط یک ارزیاب، اندازه گیری شد. برای ارزیابی سربه جلو از عکس برداری و نرم افزار Image J، از اسپاینال موس برای ارزیابی ناهنجاری های ستون فقرات، از دستگاه اسپیرومتری برای ارزیابی حجم های ریوی، از PT-Scan  برای ارزیابی نوسانات پاسچر، از Pull-Push Dynamometer برای ارزیابی قدرت عضلانی و ازBabble Baseline Inclinometer برای ارزیابی دامنه حرکتی استفاده گردید. برای ارتباط سنجی از ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید.

یافته ها

نتایج نشان داد ناهنجاری سربه جلو با دامنه حرکتی اکستنشن تنه (0/029=P)، فلکشن گردن (0/01=P) و آداکشن شانه (0/018=P) رابطه منفی و با قدرت فلکسورها (0/01=P) و آبداکتورهای شانه (0/01=P) رابطه مثبت و با FEV1/FVC (0/004=P) و FEV1 (0/024=P) رابطه منفی داشت؛ به علاوه، هایپرکایفوزیس با دامنه حرکتی فلکشن تنه (0/011=P)، فلکشن گردن (0/009=P)، و آداکشن شانه (0/049=P) رابطه منفی اما با لوردوزیس کمری (0/004=P) رابطه مثبت داشت.

نتیجه گیری

بر اساس یافته های تحقیق حاضر مشخص شد ناهنجاری هایپرکایفوزیس با دامنه حرکتی فلکشن تنه، فلکشن گردن، آداکشن شانه و لوردوز کمری رابطه دارد. ناهنجاری سربه جلو نیز با دامنه حرکتی اکستنشن تنه، فلکشن گردن، آداکشن شانه، قدرت فلکسورها و آبداکتورهای شانه، FEV1/FVC و FEV1 رابطه داشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
216 تا 227
لینک کوتاه:
magiran.com/p2246553 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!