تاثیر تاج پوشش گونه های چوبی بر ویژگی های بانک بذر خاک در مناطق خشک (مطالعه موردی: مراتع روستای چنارناز شهرستان خاتم، استان یزد)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

تحقیق حاضر به منظور بررسی تاثیر تاج پوشش سه گونه ی چوبی بادام کوهی(Amygdalus scoparia)، دافنه (Daphne mezereum) و آبنوس (Ebenus stellata) بر ترکیب و تراکم بانک بذر خاک زیر اشکوب آن ها در اوایل پاییز 1396 بعد از اتمام فصل رشد گیاهان و ریزش بذر آن ها در مراتع روستای چنارناز استان یزد مورد مطالعه قرار گرفت. پانزده پایه از هرکدام از گونه های چوبی مذکور انتخاب گردید و از زیر تاج پوشش گونه های چوبی همراه با یک تیمار کنترل در بیرون تاج پوشش از عمق 5-0 سانتی متر، توسط اوگری به قطر 5 سانتی متر اقدام به برداشت نمونه های خاک شد. تراکم و ترکیب بانک بذر خاک در نمونه ها با کشت در گلخانه اندازه گیری شد. نتایج آنالیز واریانس یک طرفه نشان داد که تراکم کل بانک بذر در زیر تاج پوشش سه گونه ی چوبی A. scoparia (با میانگین 17/1133 بذر در مترمربع)، D. mezereum (با میانگین 10/823 بذر در مترمربع)، E. stellata (با میانگین 21/793 بذر در مترمربع) با یکدیگر اختلاف معنی دار داشتند. بعلاوه تراکم کل بانک بذر در زیر تاج پوشش سه گونه ی چوبی مذکور به طور معنی داری بیشتر از بیرون تاج پوشش (با میانگین 48/134 بذر در مترمربع) بود. همچنین گونه های با فرم زیستی همی کریپتوفیت بیشترین فراوانی را در بانک بذر خاک داشتند. نتایج این تحقیق تاثیر مثبت تاج پوشش گونه های چوبی در مناطق نیمه خشک کشور را بر افزایش تراکم بانک بذر زیر اشکوب نسبت به محیط اطراف و اثر بیشتر A. scoparia بر تراکم بانک بذر زیر اشکوب خود در مقایسه با دو گونه D. mezereum و E. stellata اثبات نمود و بر حفظ این گونه تاکید گردید

زبان:
فارسی
صفحات:
742 تا 751
لینک کوتاه:
magiran.com/p2248737 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!