تعیین نتایج میزان باز بودن گرافت در بای پس وریدی فمور و ایلیاک با آلوگرافت وریدی در بیماران مبتلا به زخم مزمن وریدی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

بیماری مزمن وریدی اندام تحتانی، یکی از با اهمیت ترین اختلالات عروقی است. درمان اولیه این بیماری غیرجراحی است. درمان جراحی در مواردی که تکنیک های اندووسکولار شکست خورده است یا اقدام اندووسکولار امکان پذیر نیست، انتخاب بسیار خوبی است. گرافت هایی که در سیستم وریدی به کار می روند خیلی بیشتر دچار ترمبوز می شوندePTFE . بهترین انتخاب برای جایگزینی وریدهای بزرگ با گرافت مصنوعی است. هدف از این مطالعه تعیین نتایج میزان باز بودن گرافت در بای پس وریدی فمور ایلیاک با آلوگرافت وریدی بوده است.

مواد و روش ها

نوع مطالعه بررسی مورد بوده و در این مطالعه، بیماران مبتلا به نارسایی مزمن وریدی و زخم فعال(C6) در زمینه انسداد ورید ایلیاک و فمورال که کاندید جراحی بای پس وریدی شده اند در حالی که استفاده از ورید اتولوگ مقدور نبوده و به جای استفاده ازPTEF از ورید ایلیاک هاروست شده به عنوان گرافت استفاده گردیده است. پنج بیمار وارد مطالعه شده که از آلوگرافت وریدی ایلیاک هاروست شده از بیماران مرگ مغزی در بای پس وریدی استفاده شد و در محدوده یک سال از نظر باز بودن گرافت و بهبودی تورم و زخم و رضایتمندی بیماران بررسی شدند.

یافته ها

میزان باز بودن گرافت پس از یک سال دو مورد از پنج مورد بود (40%)، در حالیکه زخم در چهار مورد از بیماران پس از یک سال بهبودی کامل داشت (80%). دو بیمار بدون ادم و ادم خفیف بودند (40%) و سه مورد ادم متوسط داشتند. در بیمارانی که گرافت مسدود شده بود نیز رضایت نسبی وجود داشت. هر چند سه مورد از گرافت ها در ماه ششم مسدود بودند ولی زخم در این بیماران در دو مورد بهبودی کامل و یک مورد بهبودی قابل توجه داشت که بیانگر آن است که جهت بهبودی زخم باز بودن شش ماهه گرافت کافی است.

نتیجه گیری

بهبودی کامل و قابل توجه بیماران حتی در مواردی که پس از شش ماه تنگی موجود بوده است حاکی از این بود که جهت بهبودی زخم باز ماندن اولیه زخم در حد شش ماه کافی است. همچنین با توجه به بهبود زخم، ادم و رضایتمندی بیماران استفاده از این نوع آلوگرافت بخصوص در بیماران عفونی توصیه می شود .البته به علت نبود گروه شاهد توصیه می شود در صورت مهیا شدن تعداد کافی بیماران˓ مطالعه وسیع تری انجام شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
12 تا 20
لینک کوتاه:
magiran.com/p2249312 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!