ارزیابی فنی و اقتصادی ساختمان تجاری انرژی خالص صفر در شهر اهواز با در نظرگرفتن قابلیت اطمینان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

گسترش مولدهای برق وابسته به انرژی باد و خورشید، موجب توسعه ی ساختمان های مجهز به منابع تجدیدپذیر شده است. طراحی ساختمان انرژی صفر از بعد فنی و اقتصادی هدف اصلی این مقاله است. در بعد فنی ظرفیت منابع تجدیدپذیر، نوع مصالح، محل و جهت ساخت، ارتفاع با توجه به نوع بارهای الکتریکی سرمایشی و گرمایشی تعیین می شود. در بعد اقتصادی، با کمک تحلیل هزینه ی فایده، به صرفه بودن احداث این گونه ساختمان ها مورد بررسی قرار می گیرد.

روش  بررسی :

 در این مقاله در ابتدا میزان پتانسیل انرژی خورشیدی محاسبه می شود، در ادامه با توجه به مشخصات اقلیمی شهر اهواز میزان بار الکتریکی، گرمایشی و سرمایشی محاسبه می شود و با استفاده از مدل های نرم افزاری این داده ها صحت سنجی می شوند. با بررسی نرم افزاری و مدل سازی با استفاده از نرم افزار AutoCAD و نرم افزارتحلیلی Design builder  بهترین طرح فنی استخراج و برای انتخاب اندازه سیستم از نرم افزارSystem Advisor model (SAM) استفاده می شود و مدل نرم افزاری سیستم سرمایش خورشیدی با نرم افزار PISTACHE شبیه سازی می گردد و برای تحلیل اقتصادی از اندازه گیری ارزش خالص فعلی(NPW) و نرم افزار COMFAR استفاده می شود. چشم انداز در نظر گرفته شده برای طراحی ساختمان، 20 ساله می باشد.

یافته ها

با استفاده از ارزیابی فنی به روش عددی و نرم افزاری انتخاب بهترین طرح فنی در ساختمان با کاربری تجاری با مساحت کل زمین 1500 متر مربع و زیر بنای460متر مربع با تعداد 15 واحد تجاری در دو طبقه بررسی شد که نتایج تحقیق نشان می دهد ساختمان با توجه به شرایط آب و هوایی در شهر اهواز 15 درجه نسبت به جنوب طراحی و احداث شود تا بیش ترین تابش به سمت بام ساختمان در تابستان و همچنین بدنه ی ساختمان در زمستان را داشته باشیم. علاوه بر این با در نظر گرفتن قابلیت اطمینان و متصل بودن ساختمان به برق شبکه ی سراسری مشخص گردید که مشکلات تامین بار در ساختمان به حداقل ممکن می رسد و ساختمان می تواند با شبکه داد و ستد داشته باشد به طوری که در تابستان باید از شبکه ی سراسری برق گرفت و در زمستان برق اضافی به شبکه تزریق گردد.

بحث و نتیجه گیری

در پایان با استفاده از تحلیل فنی نشان داده می شود که نیازهای حرارتی و برودتی ساختمان را می توان از انرژی خورشیدی با در نظر گرفتن قابلیت اطمینان تامین کرد و همچنین با تحلیل اقتصادی نشان داده می شود که طراحی ساختمان انرژی صفر نسبت به حالت غیربهینه ی ساختمان دارای سود خالص می باشد و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
235 تا 250
لینک کوتاه:
magiran.com/p2249357 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!