تحلیل نشانه شناسی گفتمانی زن چادری در سینمای ایران (مطالعه موردی فیلم چهارشنبه 19 اردیبهشت)
از سینمای ایران انتظار میرود که شناخت و باور عمومی درست و مطابق با نگاه دینی و ملی از پدیدههای فرهنگی به جامعه ارایه دهد. چادر نیز بهعنوان پوشش اصیل ایرانی اسلامی زنان، نیازمند تصویرسازی مناسب است. این مقاله با مروری بر تاریخچه پوشش در ایران و نگاهی به جایگاه چادر در اسلام، ضمن بررسی تصویر کلی چادر در سینمای ایران، با روش نشانهشناسی گفتمانی در نقد فیلم «چهارشنبه 19 اردیبهشت»، یکی از نمونههای سینمایی بازنمایی زن چادری را مورد تحلیل قرار میدهد. هدف از نگارش این اثر، بررسی نگاه فیلمساز به زن چادری است. تحلیل این فیلم، نشان میدهد که فیلم تصویری منفی از زن چادری به نمایش میگذارد که با تصویر واقعی آن در خاستگاه فرهنگیاش مطابقت ندارد.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.