مقایسه ی تاثیر لیزر CO2 فرکشنال با میکرونیدلینگ در درمان بیماران مبتلا به اسکار آتروفیک آکنه: یک کارآزمایی بالینی یک سوکور

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

اسکارهای آتروفیک از عوارض شایع آکنه می باشند که روش های مختلفی برای درمان آن ها پیشنهاد شده است. این مطالعه به مقایسه ی تاثیر درمان با لیزر CO2 فرکشنال نسبت به میکرونیدلینگ در بهبود اسکار آتروفیک آکنه می پردازد.

 روش اجرا

مطالعه ی حاضر بر روی بیماران دچار اسکار آتروفیک آکنه ی مراجعه کننده به کلینیک پوست بیمارستان سینای همدان از ابتدای سال 95 تا انتهای سال 97 انجام شد. یک سمت صورت هر بیمار با لیزر CO2 فرکشنال و سمت دیگر با میکرونیدلینگ طی 4 جلسه هر 3 هفته یک بار درمان می شد. 1، 2 و 6 ماه بعد، میزان رضایتمندی بیماران و شدت اسکار آکنه (به وسیله ی معیار Goodman and Baron) ارزیابی می شد.

 یافته ها

مجموعا 24 نفر وارد مطالعه شدند. پیش از درمان، میانگین نمره اسکار دو گروه تفاوت معناداری نداشت (726/0(P=. در پیگیری های یک، 2 و 6 ماهه سمتی از صورت که با لیزر درمان شده بود نسبت به سمت مقابل (میکرونیدلینگ) نمره ی اسکار کمتری داشت(P برای پیگیری های 1، 2 و 6 ماهه به ترتیب 033/0، 008/0 و 014/0). ازنظر میزان رضایتمندی تفاوتی بین دو گروه دیده نشد (P برای پیگیری های 1، 2 و 6 ماهه به ترتیب 589/0، 469/0 و 840/0). شایع ترین عارضه ی جانبی، اریتم در 3 بیمار درمان شده با لیزر بود و به دلیل فراوانی کم عوارض، آنالیز آماری بین دو گروه از این نظر میسر نبود.

 نتیجه گیری

لیزر CO2 فرکشنال نسبت به میکرونیدلینگ در کاهش نمره ی اسکار بیماران موثرتر بود. هم چنین عوارض جانبی در هر دو شیوه ی درمانی فراوانی کمی داشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
282 تا 291
لینک کوتاه:
magiran.com/p2251806 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!